Με αφορμή τη σειρά του Netflix για τη ζωή του Μεγάλου Αλεξάνδρου και το ντελίριο που δημιούργησε ο τρόπος που παρουσιάζεται η σχέση του με τον Ηφαιστίωνα, ο Διονύσης Ατζαράκης έστησε μια τηλεοπτική συνέντευξη με τον μεγάλο στρατηλάτη. Το ρόλο του Μεγάλου Αλεξάνδρου ανέλαβε να ενσαρκώσει ο ηθοποιός Λευτέρης Ελευθερίου και το αποτέλεσμα είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Ο Ατζαράκης υποδέχεται τον καλεσμένο του με φραπέ και κομπολόι, στοιχεία που αποτελούν μέρος της νεοελληνικής κουλτούρας και τον κάνουν να δείχνει «πολλά βαρύς και όχι». Από την αρχή δείχνει πως μέλημά του είναι να μάθει αν τελικά ο μέγας στρατηλάτης είναι γκέι, χωρίς να τον αφορά τίποτα άλλο από την ομολογουμένως σπουδαία αυτή ιστορική προσωπικότητα.

Ο κλασικός τρόπος του αμήχανου κι απαίδευτου Έλληνα με παραλλαγές των ερωτήσεων που θα έκανε κάποιος για να εξακριβώσει τη σ3ξουαλική ταυτότητα του συνομιλητή του όπως, «το γυαλίζεις το δόρυ;», «τη σηκώνεις την περικνημίδα;» ή δείχνοντας φωτογραφίες και προτρέποντας τον συνομιλητή του να απαντήσει σύμφωνα με τη στερεοτυπική έμφυλη ταυτότητά του, δημιουργούν έναν πανέξυπνο συμβολισμό του youtuber, o oποίος σατιρίζει το πού εστιάζει η ελληνική κοινωνία, δηλαδή σταθερά, στο δέντρο. Τα μέσα που χρησιμοποιεί στη συνέντευξη αναδεικνύουν με κωμικό τρόπο τη γενικότερη φιλοσοφία του πόσο μεγάλο θέμα έχει υπάρξει το αν και πώς θα καταλάβουμε αν είναι γκέι, και πως αυτό, αν και δεν αναιρεί όσα έχει κάνει κι όσα έχει κατακτήσει, «πώς να το κάνουμε, θα μας χαλούσε κάπως».

Από την άλλη, ο Λευτέρης Ελευθερίου απαντάει με σοβαρότητα και περνάει το βίντεο αυτό σε μια ελίτ σάτιρας, που προσέχει πάρα πολύ την προσωπικότητα με την οποία ασχολείται. Δεν τη γελοιοποιεί, δεν την καταστρέφει, ούτε την αποδομεί. Αντιθέτως, απαντώντας σοβαρά αλλά και κάπως αμήχανα στις ερωτήσεις, δείχνοντας πως δεν καταλαβαίνει κιόλας ακριβώς τον σκοπό τους κι εξυπηρετώντας άλλον έναν συμβολισμό, αυτόν της εκτροπής από την ουσία.

Καταλαβαίνοντας για ποιον λόγο του γίνονται αυτές οι ερωτήσεις, δίνει μια απάντηση που φυσικά και δε λύνει την απορία του μέσου κολλημένου με τη στερεότυπη σεξουαλικότητα Έλληνα, και καταδεικνύει μια παθογένεια, αυτήν του στιγματισμού: Τι κι αν είναι κάποιος γκέι, αυτό σημαίνει, πως ό,τι κάνει πρέπει να εξετάζεται με γνώμονα τον σ3ξουαλικό προσανατολισμό του; Πέραν αυτών, συζητιέται και η έννοια της ρευστότητας στη σ3ξουαλική ζωή των Αρχαίων Ελλήνων, ζήτημα που έχει αποδειχθεί κι ιστορικά αλλά παραμένει ταμπού στη μέση ελληνική συνείδηση. «Δε μας νοιάζει η σεξουαλικότητα γενικά, ας ήταν όσο ρευστή ήθελε, η δική σου μας νοιάζει», λέει ο Ατζαράκης κι όλοι καταλαβαίνουμε ότι πίσω από τα λόγια του κρύβεται αυτός ο φόβος μήπως χάσει η ιστορική φιγούρα την αξία της, μια υπόθεση που βασίζεται καθαρά σε ομοφοβικά κατάλοιπα.

Ήταν ή δεν ήταν γκέι ο Μέγας Αλέξανδρος, ήταν δεν ήταν bi, είναι ένα ερώτημα που δεν απαντήθηκε στην εν λόγω συνέντευξη κι ενδεχομένως να μη χρειάζεται να απαντηθεί ποτέ, διότι ο σ3ξουαλικός αυτός προσδιορισμός δεν υφίσταντο ως πραγματικότητα την εποχή που έζησε. Η πανέξυπνη αυτή δουλειά των δύο κωμικών, θίγει ακριβώς αυτό, με ιδιαίτερα χιουμοριστικό τρόπο, τόσο από την πλευρά αυτού που έπαιρνε τη συνέντευξη, όσο κι αυτού που δεχόταν τις ερωτήσεις.

 

Συντάκτης: Ελευθερία Ιωάννογλου
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου