Article of the day: Η Δήμητρα Παπακωνσταντίνου μοιράζεται μαζί μας πού πρέπει να φάμε, σε μια επίσκεψη στην Ιταλία. Δες εδώ!

paul3130

Σε πολύ λίγες μέρες θα ηχήσουν και πάλι τα σχολικά κουδούνια και μαζί με αυτά πολλοί γονείς θα αναστενάξετε με ανακούφιση και χαρά που θα ξαναμπεί η οικογένειά σας σε ένα πρόγραμμα κι ένα ρυθμό.

Για τους εκπαιδευτικούς ξεκινάει μια δύσκολη διαδικασία, όπου θα πρέπει να μάθουν τα νέα παιδιά που θα ‘χουν στα χέρια τους και να τα δέσουν ως ομάδα. Μπορεί σε ‘σένα, που είσαι έξω απ’ την τάξη, να φαίνεται απλό, αλλά αν το δεις με απλά μαθηματικά, για κάθε παιδί θα υπολογίζεις από πίσω δύο γονείς που αγωνιούν γι’ αυτό κι ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να τους ηρεμεί, να τους καθησυχάζει κι αναλόγως να τους ενημερώνει. Οπότε, υπολόγισε, αν μία τάξη έχει 14 παιδιά, από πίσω πρόσθεσε άλλους 28 ενήλικες. Δηλαδή, θα πρέπει να χειριστεί 42 άτομα, ανάμεσα στα οποία θα βρίσκονται κάποιοι γονείς που θα νομίζουν ότι ο δάσκαλος ή ο νηπιαγωγός ή ο καθηγητής έχει μόνο το δικό του παιδί μέσα στην αίθουσα για να ασχοληθεί.

Φυσικά ούτε για το παιδί σου είναι εύκολο να προσαρμοστεί στη νέα κατάσταση. Όσο πιο μικρή ηλικία έχει, τόσο πιο δύσκολο είναι για αυτό να δεχτεί ότι θα φεύγει απ’ το δωμάτιό του ή αλλιώς το βασίλειό του και θα πρέπει να μπει σε ένα άλλο παλάτι, που εκεί όμως δε θα ‘ναι ο βασιλιάς. Φαντάσου, λοιπόν, μια νηπιαγωγό σε μια αίθουσα με 15 παιδάκια, άλλα να κλαίνε, άλλα να φωνάζουν κι άλλα να απομονώνονται και τρεις, τέσσερις, πέντε, δέκα γονείς να βομβαρδίζουν τη νηπιαγωγό με ερωτήσεις, κριτικές και σχόλια (πολλές φορές επικριτικά). Σκέψου την και πες μου αν θα άντεχες να ‘σαι στη θέση της.

Σοφό θα ήταν, λοιπόν, πριν κρίνεις και βγάλεις πρόωρα συμπεράσματα, να δώσεις χρόνο στον εκπαιδευτικό να οργανώσει την τάξη του: Δώσε του χώρο να αναπνεύσει, να σκεφτεί και να ορίσει αυτός το καλύτερο για την ομάδα του. Ναι, θα έχεις απορίες (λογικό είναι), αλλά θα βρεθεί η κατάλληλη ώρα να ρωτήσεις, χωρίς να δημιουργηθούν λάθος εντυπώσεις. Δώσε χώρο και χρόνο να μάθει το παιδί σου: τις ανάγκες τους, τα ταλέντα του, τις ικανότητές του.

Κι όταν αυτός ο χρόνος περάσει, άκουσέ τον! Άκουσε τι έχει να σου πει για το παιδί σου. Κάποια πράγματα θα σε χαροποιήσουν. Κάποια, απ’ την άλλη πλευρά, ίσως να σε ξενίσουν, να σε δυσαρεστήσουν ή ακόμη και να σε τρομάξουν, αλλά σίγουρα θα πρέπει να σε βοηθήσουν να λάβεις τα μέτρα σου και να δεις πράγματα που δεν ήταν εμφανή στα δικά σου μάτια. Ο εκπαιδευτικός του παιδιού σου είναι αυτός που τα ‘χει δει κι έχει αντιμετωπίσει δύσκολες περιπτώσεις παιδιών στα χρόνια εμπειρίας του, μπορώντας να εντοπίσει σχετικά γρήγορα τις αδυναμίες του κάθε παιδιού και, με τη δική σου υποστήριξη και κατανόηση, να το βοηθήσει να ξεπεράσει τις δυσκολίες του.

Πριν βιαστείς να αδικήσεις το έργο του εκπαιδευτικού, μάθε το παιδί σου να σέβεται αυτόν και τους συμμαθητές του και περίμενε να ακούσεις κι αυτό τι έχει να σου πει. Επίτρεψε να ‘χουν οι άλλοι μια γνώμη, που είτε σου αρέσει είτε όχι αποδέξου την ή απόρριψέ τη με σωστά επιχειρήματα. Εμπιστεύσου τον εκπαιδευτικό όσο περισσότερο μπορείς και στήριξέ τον με όποιο τρόπο ή μέσο μπορείς. Κι όταν δεν μπορείς να το κάνεις αυτό, απλά βάλε τον εαυτό σου στη θέση του για πέντε λεπτά μόνο και προσπάθησε να πάρεις ανάσα. Τότε θα καταλάβεις πόσο δύσκολο έργο έχει να εκπονήσει.

Καλή σχολική χρόνια!

Συντάκτης: Κέλλυ Ιακωβίδου
Επιμέλεια κειμένου: Πωλίνα Πανέρη