Θα μπορούσε ένας πίνακας ζωγραφικής να προκαλεί τόσο τρόμο που να μην έχεις κουράγιο να κοιτάξεις ούτε την κορνίζα του; Ή μήπως κάποιοι θεώρησαν απαραίτητο να δημιουργήσουν μια ιστορία τρόμου και μυστηρίου πίσω από μια εικόνα, απλά για να ανεβεί η αξία της και να εξάρει την περιέργεια του κοινού; Για να καταλήξουμε όμως σε μια απάντηση θα πρέπει να δούμε τις συγκυρίες και τα γεγονότα γύρω από τον πίνακα ζωγραφικής που έχει χαρακτηριστεί ως ο πιο τρομακτικός όλων των εποχών.

Ο πίνακας αυτός ονομάζεται “The Hands Resist Him” -στα ελληνικά «Τα Χέρια αντιστέκονται σε αυτόν»- και είναι μια δημιουργία του εικαστικού Bill Stoneham, ο οποίος τον ζωγράφισε το 1972. Στο δημιούργημά του αυτό απεικονίζεται ο ίδιος ο δημιουργός, ο οποίος εμπνεύστηκε τον πίνακα από μια παλιά του φωτογραφία με μια παιδική του φίλη. Δίπλα στο μικρό αγόρι, στο κέντρο του πίνακα υπάρχει μια κοριτσίστικη φιγούρα, η οποία ναι μεν φαίνεται λυπημένη από την έκφραση του προσώπου της, αλλά από την άλλη δεν έχει μάτια. Θυμίζει εκείνες τις παλιές πορσελάνινες κούκλες που με τα χρόνια τους έφευγαν κομμάτια και στα χέρια της κρατάει κάτι που θυμίζει όπλο. Τα δύο αυτά παιδιά στέκονται μπροστά από μια εξωτερική πόρτα τζαμαρία και μέσα από αυτήν φαίνονται χέρια και υπάρχει και μία απεικόνιση του φεγγαριού. Ο τίτλος του πίνακα είναι εμπνευσμένος από ένα ποίημα που έγραψε η πρώτη σύζυγος του θετού πατέρα του ζωγράφου, η Rhoann Ponseti το 1971: “He is of the seeing visions, his strokes reveal them, in a rush-of color, of madness, of mystics, and his head is the highest center, it must confront its enemy, the hands-resist him, like the secret of his birth, his presence is the sanctum heartbeat, felt in darkness and in passion, its sound the sole gift to that silence”.

Η ιστορία του πίνακα ξεκίνησε λίγο μετά τον θάνατο του πρώτου καταγεγραμμένου αγοραστή. Ο ηθοποιός John Marley -γνωστός από τους ρόλους του στις ταινίες “Love Story” και “Godfather”- αγόρασε τον πίνακα, πιθανόν στις αρχές της δεκαετίας του ’70 από μια gallery στην  Καλιφόρνια. Ο Marley πέθανε το 1984 και έκτοτε είναι δύσκολο να διευκρινιστεί πώς και πού κατέληξε ο πίνακας. Λίγο καιρό μετά τον θάνατό του ένα ζευγάρι από την Καλιφόρνια βρήκε τον πίνακα σε μια παλιά μπυραρία. Και κάπου εδώ ξεκινάει η ιστορία του. Δημόσια ο πίνακας εμφανίστηκε στην πλατφόρμα δημοπρασιών EBay τον Φεβρουάριο του 2000 και εκεί τον συνόδευε μια περίεργη ιστορία. Στην περιγραφή του πίνακα, ο πωλητής -το προαναφερθέν ζευγάρι- ισχυριζόταν ότι ο πίνακας αυτός κουβαλούσε κάποιου είδους κατάρα. Πιο συγκεκριμένα ανέφεραν ότι υπάρχει μια περίεργη ενέργεια στο δωμάτιο, όπου βρισκόταν ο πίνακας και ότι τα παιδιά του πίνακα «ξεπηδούν» το βράδυ και τριγυρνούν στον χώρο. Συγκεκριμένα είχαν γράψει μέσα σε όλα τα περιστατικά την εμπειρία της 5χρονης κόρης τους, η οποία ισχυρίστηκε ότι είδε τις δύο φιγούρες να βγαίνουν από τον πίνακα, να χοροπηδούν στο δωμάτιο και στη συνέχεια να μαλώνουν μεταξύ τους. Στην αγγελία οι πωλητές είχαν αναρτήσει και φωτογραφίες, για να πειστούν οι αγοραστές, καθώς και μια υποσημείωση αποποίησης κάθε ευθύνης για ό, τι και αν συμβεί από τον πωλητή μετά και την παράδοση του πίνακα στον αγοραστή.

Δε χρειάστηκαν πολλές μέρες, για να γίνει viral η αγγελία. Μέσα σε 30 μέρες τα bids έφτασαν από τα 199 δολάρια στα 1025 και τη σελίδα επισκέφτηκαν πάνω από 30.000 χρήστες. Ο αγοραστής ήταν μια gallery στο Michigan, η οποία κι επικοινώνησε άμεσα με τον καλλιτέχνη, για να τον ενημερώσει για την αγοραπωλησία, αλλά και τη δημοσιότητα που είχε πάρει το έργο του. Ο ίδιος ο Stoneham εξεπλάγη απ’ αυτά που είχαν ειπωθεί για τον πίνακά του και διευκρίνισε ότι το κορίτσι δεν κρατούσε όπλο, αλλά μια παλιά μπαταρία και κάτι καλώδια. Επιπλέον όμως, θυμήθηκε ότι τόσο ο πρώτος κριτικός τέχνης που είχε δει το έργο του και πρώτος ιδιοκτήτης gallery που τον είχε εκθέσει είχαν φύγει κάτω από μυστήριες συνθήκες από τη ζωή λίγο μετά την πρώτη τους επαφή με τον πίνακα αυτόν. Στις 6 φορές που εκτέθηκε ο πίνακας στην gallery στο Michigan, ο ιδιοκτήτης Kim Smith έχει παραδεχτεί ότι δεν είχε ο ίδιος κάποια περίεργη εμπειρία. Έχει γίνει όμως δέκτης πολλών ισχυρισμών από επισκέπτες ότι ο συγκεκριμένος πίνακας φέρνει ίλιγγο και πονοκέφαλο και περίεργα vibes, όταν βρίσκονται στον χώρο όπου εκτίθεται. Ένας χρήστης του διαδικτύου ανέφερε ότι κάθε φορά που προσπαθεί να εκτυπώσει την εικόνα του πίνακα στον Epson εκτυπωτή, αυτός «μασάει» φύλλα και κλείνει. Παρόλο που ο Smith έχει δεχτεί αρκετές προσφορές πολλών χιλιάδων δολαρίων, ο ίδιος δεν επιθυμεί να τον πουλήσει. Τα παιδιά του όμως δε δέχτηκαν να βρίσκεται ο πίνακας στην αποθήκη του σπιτιού τους και έτσι τον κράτησε σε ένα μικρό δωμάτιο στο πίσω μέρος της gallery.

Ο πίνακας αυτός κατάφερε να γίνει ένας internet legend με μεγάλη απήχηση. Είναι ίσως ο μοναδικός πίνακας ζωγραφικής αυτήν τη στιγμή που έχει δική του ιστοσελίδα και εταιρεία. Εκμεταλλευόμενος τη φήμη του πιο στοιχειωμένου πίνακα στον κόσμο, ο Stoneham δημιούργησε έναν prequel και τρεις sequel πίνακες. Το 2004 του ζητήθηκε -δεδομένου της φήμης και της δημοσιότητας του πίνακα στο διαδίκτυο- να ζωγραφίσει το πρώτο sequel με τίτλο “Resistance at the Threshold” όπου το αγοράκι είναι πλέον γύρω στα 40, τα χέρια παραμένουν στο background και το κοριτσάκι είναι μεν λίγο νεότερο από τον πρώτο πίνακα αλλά αιωρείται και το πρόσωπό του βγαίνει. Το 2012 ζωγράφισε το 2ο sequel όπου το σκηνικό πλέον μεταφέρεται σ’ έναν υπόνομο όπου το αγόρι είναι πια γέρος και το κοριτσάκι είναι περίπου 10 χρονών, αρτιμελές και κρατάει μια μάσκα στα χέρια. Πέντε χρόνια αργότερα ο Stoneham θα ζωγραφίσει τον prequel πίνακα όπου δείχνει την εικόνα πίσω από τη τζαμαρία με τίτλο “The Hands Invent Him” και το 2021 θα φτιάξει το 3ο sequel με τίτλο “What Remains”. Στον τελευταίο πίνακα οι ήρωες δεν υπάρχουν και στο κέντρο δεσπόζει ένα τζάκι με τη φωτιά να γλείφει δύο παιδικά πόδια που φαίνονται κρεμασμένα. Αξίζει βέβαια να σημειώσουμε και το γεγονός ότι όλη αυτή η ιστορία ενέπνευσε τον συγγραφέα Darren Kyle O’ Neil να γράψει το βιβλίο “The Hands Resist Him: Be careful what you bid for”, το οποίο έγινε low  budget ταινία με την υποσημείωση “based on true events”.

Αν κι όλοι οι πίνακες της σειράς αυτής φαίνονται απόκοσμοι και τρομακτικοί, ο Stoneham είχε αναφέρει ότι η πόρτα πίσω από τα παιδιά συμβολίζει για αυτόν την είσοδο στον κόσμο της φαντασίας. Εμφανισιακά το αγόρι και οι μετέπειτα ηλικιακές του αλλαγές δείχνουν ότι είναι αυτός ο ίδιος ο δημιουργός. Το τι συμβολίζει και τι θέλει να πει ο ζωγράφος με τους πίνακες αυτούς λίγοι πλέον γνωρίζουν. Και ενώ για κάποιους μπορεί αυτός ο πίνακας να είναι στοιχειωμένος, υπάρχουν και κάποιοι που βλέπουν μια καλοστημένη επιχείρηση που αποδίδει κέρδος σε κάποιους. Ο Stoneham πλέον ασχολείται με τη γραφιστική και το σχεδιασμό μακετών και εξώφυλλων για βιβλία. Έχει αναφερθεί όμως στον τίτλο που έχει «κερδίσει» ο πίνακάς του, ως ο πιο στοιχειωμένος πίνακας του κόσμου και δηλώνει εντυπωσιασμένος που ενώ η τεχνολογία έχει εξελιχτεί τόσο, το μυστήριο και το ανεξερεύνητο πάντα συναρπάζει τον άνθρωπο.

 

Πηγή εικόνας

Θέλουμε και τη δική σου άποψη!

Στείλε το άρθρο σου στο info@pillowfights.gr και μπες στη μεγαλύτερη αρθρογραφική ομάδα!

Μάθε περισσότερα ΕΔΩ!

Συντάκτης: Κέλλυ Ιακωβίδου
Επιμέλεια κειμένου: Ζηνοβία Τσαρτσίδου