Το ταξίδι κινήτρων ή επιβράβευσης, ο «Τουρισμός Incentive» όπως ονομάζεται, είναι η ανταμοιβή που προσφέρει μια εταιρεία ως προς την απόδοση των εργαζομένων της. Ένα μικρό και κάπως διαφορετικό από τα συνηθισμένα μπόνους, που τελικό στόχο έχει να ανεβάσει την αποδοτικότητα. Αναλόγως με τις οικονομικές δυνατότητες, το μέγεθος, τη δυναμική, το αντικείμενο και την κουλτούρα της εταιρείας,  η ανταμοιβή αυτή μπορεί να αποτελέσει για τον εργαζόμενο μια μοναδική πηγή έμπνευσης και δημιουργικότητας, δεδομένου ότι είναι ένα ταξίδι με αρκετές διαφοροποιήσεις από ένα κλασικό ταξίδι αναψυχής.

Υπάρχουν φυσικά πολλοί τρόποι να ανταμειφθεί ένας εργαζόμενος, είτε υλικά, είτε ηθικά, είτε με την απονομή ενός βραβείου ή μιας ομιλίας, ενός επάθλου, κάποιων υλικών αγαθών όπως για παράδειγμα ένα ρολόι, ή κάποιες ηλεκτρικές συσκευές, συνδρομή σε κάποιο club ή γυμναστήριο και η λίστα δεν έχει τελειωμό. Τι είναι λοιπόν που κάνει το ταξίδι κινήτρων να ξεχωρίζει; Ότι αυτό που αποκομίζει ο εργαζόμενος στο τέλος έχει πολύ μεγαλύτερη επίδραση στην ψυχοσύνθεσή του, τόσο μακροπρόθεσμα όσο και βραχυπρόθεσμα. Το ταξίδι αυτό οφείλει να είναι ιδιαίτερο και ελκυστικό, προσεγμένο στην κάθε του λεπτομέρεια, ώστε να «περάσει» και στον εργαζόμενο την αίσθηση της επιτυχίας και της επιβράβευσης μιας προσπάθειας που ξεπέρασε τα συνηθισμένα.

Ας μιλήσουμε όμως λίγο για τα οφέλη, μιας και είναι διάφορα και επηρεάζουν αρκετές πτυχές της προσωπικότητας ενός ατόμου. Ένα πρώτο και οφθαλμοφανές σημείο είναι η ηθική ικανοποίηση και η αύξηση γοήτρου, αυτά όμως μπορούν να επιτευχθούν και με άλλα μέσα επιβράβευσης. Πρώτιστο όφελος λοιπόν, που δεν μπορεί να έρθει αλλιώς, είναι ο εμπλουτισμός των γνώσεων και των εμπειριών, σε συνδυασμό με διασκέδαση, μέσα από ιδιαίτερες και ασυνήθιστες ταξιδιωτικές παροχές, τέτοιες ώστε να εξιτάρουν τη φαντασία και κατά συνέπεια τη δημιουργικότητα του εργαζομένου. Ένα κοκτέιλ τόνωσης, σερβιρισμένο σε μορφή εισιτηρίων.

Ανάλογα λοιπόν με την ενασχόληση και το αντικείμενο της εταιρείας, τη φύση της εργασίας του εργαζόμενου, το concept και το budget της επιχείρησης, την ιδιοσυγκρασία και τις προτιμήσεις των επιλεγέντων για το ταξίδι αυτό, η επιλογή του προορισμού, της διαμονής, της διατροφής και πάνω απ’ όλα, των δραστηριοτήτων, πρέπει να είναι τέτοια ώστε να καταφέρνουν κάτι που φαντάζει ουτοπικό μα είναι πέρα για πέρα πραγματοποιήσιμο. Να ενισχύεται τόσο η επαγγελματική εικόνα της εταιρείας όσο και η προσωπική εικόνα του υπαλλήλου, μέσα από κάτι που και οι δύο θα ονομάσουν «μπόνους» και που ίσως να μην έμπαιναν στη διαδικασία να σκεφτούν όλους τους άλλους τρόπους με τους οποίους λειτουργεί θετικά.

Οι υπηρεσίες που προσφέρονται σε ένα τέτοιο ταξίδι θα πρέπει να είναι τέτοιες ώστε να μην είναι εύκολο να οργανωθούν ή να καλυφθούν από τον εργαζόμενο σε προσωπικό επίπεδο, έτσι ώστε η πρακτική αξία του να ανέβει. Η όλη ιδέα στηρίζεται σε αυτό που λέγεται exclusivity, δηλαδή αποκλειστικότητα. Σε ένα τέτοιο ταξίδι εξάλλου δημιουργούνται νέες συνεργασίες ή και διαπροσωπικές σχέσεις που μπορούν να εξελιχθούν, προάγεται η κοινωνικότητα σε ένα πλαίσιο επαγγελματισμού αλλά και η δημιουργικότητα, δεδομένου ότι όλοι κινούνται και λειτουργούν έξω από τον επαγγελματικό τους χώρο αλλά με κοινό παράγοντα το αντικείμενο εργασίας τους. Σε κάποιες περιπτώσεις ταξιδιών επιβράβευσης, διοργανώνονται και σεμινάρια επιμόρφωσης με ομιλητές, ίσως άτομα που έχουν βραβευτεί και έχουν να μοιραστούν πρωτοπόρες ιδέες, νέες πρακτικές και λειτουργικά tips που εμπνέουν και ανυψώνουν το ηθικό των εργαζομένων, οι οποίοι επιστρέφοντας νιώθουν λες και έχουν δεχτεί ένα κύμα ενέργειας και όρεξης για δουλειά, τόσο λόγω της ξεκούρασης όσο και λόγω των καινοτομιών με τις οποίες ήρθαν αντιμέτωποι. Αδιαμφισβήτητα λοιπόν, μια επικερδής πολιτική με οφέλη και για τα δύο μέρη.

Η κάθε εταιρεία φυσικά οφείλει να αντιληφθεί το κατά πόσο ή σε ποιο βαθμό, ο κάθε επιλεγμένος εργαζόμενος μπορεί να προσλάβει και να αξιοποιήσει αυτού του είδους την ανταμοιβή. Η επιβράβευση αυτή είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική σε άτομα με ανήσυχο πνεύμα, δεκτικό στις προκλήσεις και στις νέες πρακτικές, που διψάει για καινούργιες εμπειρίες, αλλά που έχει και ένα ανταγωνιστικό προφίλ, που επιδιώκει να εξελίσσει γνώσεις και εμπειρίες, που εισπράττει δημιουργικά και παραγωγικά. Το άτομο που κυνηγά λοιπόν αυτού του είδους την επιβράβευση, επιδιώκει, συχνά έντονα, να ξεχωρίσει στον επαγγελματικό του στίβο και να δημιουργήσει την εικόνα ενός ατόμου ικανού να φιλτράρει όλα αυτά που θα ζήσει και θα νιώσει από αυτό το ξεχωριστό δώρο.

Θα ανοίξουν οι ορίζοντές του, θα μάθει νέες τακτικές, θα μπορέσει να απολαύσει κάποιες υπηρεσίες αποκλειστικά οργανωμένες για τον ίδιο, δυναμώνοντας τη φαντασία του και καλλιεργώντας μια κουλτούρα εργασιακής απόδοσης πέρα από τους τοίχους του κλασικού επαγγελματικού του χώρου. Θα νιώσει να αποκτά παραπάνω γόητρο μεταξύ των στελεχών της εταιρείας του, πράγμα που λειτουργεί σαν καύσιμο για να συνεχίσει να προσπαθεί και να κινείται έξω από την πεπατημένη. Τον καθιστά πρότυπο και πηγή έμπνευσης για τους συναδέλφους του και συγχρόνως τον κάνει κοινωνό και εκπρόσωπό τους σε μιας υψηλής αξίας επιβράβευση που δεν είναι τελικά ανέφικτη.

 

Συντάκτης: Άννα Δρεπανοπούλου
Επιμέλεια κειμένου: Μαρία Ρουσσάκη