Article of the day: Ο Παναγιώτης Λαμπρίδης αναλύει πόση σπλατεριά υπάρχει στα παραμύθια. Δες εδώ το άρθο! 

pillow25109

Όλοι κάποια στιγμή βιώσαμε σκηνικά που ο απέναντι προσπάθησε με χίλιους δυο τρόπους να βγει από πάνω, να μας μειώσει, να μας πείσει πως έχει δίκιο ακόμα κι αν όλα ήταν εναντίον του. Γεγονότα όχι και τόσο ευχάριστα μπορεί να λάβουν χώρα σε κάθε περιβάλλον, με κορύφωση τον χώρο εργασίας που δεν είναι λίγες οι φορές που συνάδελφοι και ανώτεροι αξιοποιούν τη θέση και την εμπειρία τους με σκοπό την επίδειξη ισχύος σε νεότερους ή και παλαιότερους συναδέλφους.

Το ότι κάποιος εκείνη τη στιγμή συμπεριφέρεται άσχημα απέναντί μας δε σημαίνει πως είναι και κακός άνθρωπος γενικότερα. Το πρόβλημα είναι βαθύτερο και μπορεί να πηγάζει από θέματα εξουσίας, προβολής, μειωμένης αυτοπεποίθησης, ανάγκης επιβεβαίωσης. Φυσικά, είναι μαθηματικά σίγουρο πως τη στιγμή που ο συνάδελφος προσπαθεί να επικρατήσει και σε προσβάλει με τη στάση του δεν πρόκειται να σου έρθει στο μυαλό να αναλύσεις τους λόγους που τον ώθησαν να μη φέρεται όμορφα και με σεβασμό. Μπορεί την ώρα που γίνεται το σκηνικό  να σκύψεις το κεφάλι ή να χάσεις τα λόγια σου από θυμό ή απορία. Αν όμως πάρεις μια βαθιά ανάσα υπάρχουν κάποιοι καλοί τρόποι να χειριστείς την κατάσταση που μπορεί να βοηθήσουν.

 

1. Η καλή προετοιμασία φέρνει και καλά αποτελέσματα 

Προφανώς, δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο με ένα συγκεκριμένο πρόσωπο. Αν κάποιος συνάδελφος έχει την τάση να δημιουργεί παρεξηγήσεις, πιθανότατα θα έχει δώσει δείγματα εξαρχής. Ίσως κι εσύ να έχεις φτάσει σε σημείο ν’ ανταλλάξεις λόγια μαζί του, χωρίς να καταφέρετε να βρείτε μέση λύση. Επομένως, γνωρίζεις τι υπάρχει περίπτωση να κληθείς ν’ αντιμετωπίσεις στη δουλειά και μπορείς να προετοιμαστείς κατάλληλα. Να σκεφτείς τι θα απαντήσεις σε κάθε πιθανή ατάκα, να βάλεις σε τάξη στο μυαλό σου όλα εκείνα που θα ήθελες να χρησιμοποιήσεις ως επιχειρήματα. Φυσικά, πρέπει να προετοιμαστείς και ψυχολογικά για να αντιμετωπίσεις το συγκεκριμένο πρόσωπο, γι’ αυτό και είναι σημαντικό να τονώσεις την ψυχραιμία σου για να διεκδικήσεις το δίκιο σου.

 

2. Σκέφτηκες το σηκωμένο φρύδι;  

Πολλές φορές δεν αρκούν οι λέξεις, ενώ η γλώσσα του σώματος είναι ικανή να μεταφέρει πληθώρα μηνυμάτων. Φυσικά, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να προκαλέσεις οποιουδήποτε είδους βλάβη στο πρόσωπο που έχεις απέναντί σου, όσο κι αν ξεφύγει η κατάσταση, όσο κι αν νιώθεις εκτός ορίων και δεν μπορείς να ελέγξεις τα νεύρα σου. Ωστόσο, ένα βλέμμα γεμάτο αυτοπεποίθηση μπορεί πολλές φορές να πει πολλά στο πρόσωπο εκείνο που στη δουλειά μπροστά σε πελάτη, στους υπόλοιπους συναδέλφους ή στο αφεντικό, κάνει τα αδύνατα δυνατά για να σε μειώσει.

 

rf_suggested_product]

 

3. Μη φοβηθείς να απαντήσεις ανάλογα

Όσο κι αν θες να σωπάσεις για να λήξει μια ώρα αρχύτερα το θέμα, η καλύτερη λύση δεν είναι να μην ανοίξεις το στόμα σου. Ήρθε, λοιπόν, η στιγμή που οι φανταστικοί διάλογοι που κάνεις στο μπάνιο σου θα γίνουν πραγματικότητα. Όταν όμως τρώει το δίκιο, αξίζει να μπεις στη διαδικασία να το διεκδικήσεις. Παρουσιάζεις αυτό που σε ενοχλεί και δεν είναι κακό να τονίσεις ποια σημεία στη συμπεριφορά του ατόμου που έχεις απέναντί σου σε ενοχλούν και σε προσβάλλουν. Πρόσεχε μόνο μη χάσεις τον έλεγχο και καταλήξεις σε συμπεριφορές που περιέχουν όχι και τόσο ευγενικά λόγια ή σε ξεσπάσματα, γιατί τότε θα είναι δύσκολο να παραμείνει η κουβέντα σε ήπιους τόνους και να βρεθεί μέση λύση.

 

4. Προκάλεσε το πρόσωπο απέναντί σου να το κάνει καλύτερα

Πιθανόν, η υποτίμηση ξεκινά από κάτι που ο/η συνάδελφος θεωρεί πως εσύ δεν κάνεις αρκετά και κατ’ επέκταση φαντάζεται πως ο ίδιος θα μπορούσε να κάνει καλύτερα. Αυτή ακριβώς τη στιγμή, λοιπόν, ήρθε η ώρα να πετάξεις το μπαλάκι και να προκαλέσεις το πρόσωπο να σου δείξει τον σωστό τρόπο. Πολλές φορές αρκεί ένα challenge κι αν ο άλλος δεν είναι βέβαιος για τις δικές του γνώσεις ή ικανότητες να είσαι σίγουρος πως θα απομακρυνθεί διακριτικά, παίζοντάς το θιγμένος, και δε θα δώσει συνέχεια στην κουβέντα σας, ώστε να μην εκτεθεί σε περίπτωση δικής του αποτυχίας εφόσον δοκιμάσει.

 

5. Μίλα σε κάποιον ανώτερο

Φυσικά, το καλύτερο είναι να λύνεις τα προβλήματά σου μόνος και να μην περιμένεις να βρούνε άλλοι τις λύσεις, όμως όταν αφορά σε θέματα δουλειάς, δεν ισχύει το ίδιο. Το αφεντικό ή ο προϊστάμενος δεν είναι εκεί μόνο για να ορίζει τα καθήκοντα του καθενός και να δίνει κατευθύνσεις. Στις αρμοδιότητές του περιλαμβάνεται η εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης και το υγιές εργασιακό περιβάλλον, γι’ αυτό και οφείλει να κάνει ό,τι μπορεί για να το διασφαλίσει. Αν, λοιπόν, υπάρχουν θέματα στις διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ συναδέλφων, οφείλει ως σωστός ηγέτης να μην τα αγνοήσει, αλλά να προσπαθήσει να βρεθεί μια μέση λύση. Ο σεβασμός και η ομαδικότητα αποτελούν προϋποθέσεις για να επιτευχθούν οι κοινοί στόχοι στα πλαίσια της δουλειάς. Πριν, λοιπόν, φτάσεις σε σημείο να παραιτηθείς καλό θα ήταν να αναφέρεις τα περιστατικά στον ανώτερο και αν πως η κατάσταση δεν αλλάζει, ίσως θα ήταν καλή ιδέα να ψάξεις ένα πιο υγιές εργασιακό περιβάλλον.

 

Η δουλειά σού προσφέρει τους πόρους για να ζεις και εκεί, καλώς ή κακώς, περνάς μεγάλο χρονικό διάστημα της μέρας σου. Πολλοί διαφορετικοί χαρακτήρες συνυπάρχουν καθημερινά και όπως είναι φυσικό δεν ταιριάζουν όλοι μεταξύ τους, γι’ αυτό και συχνά εμφανίζονται προβλήματα στις διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ συναδέλφων. Κανένα εργασιακό περιβάλλον δεν είναι ονειρικό, όμως αντισυναδελφικές συμπεριφορές σε επαναλαμβανόμενη βάση σίγουρα δεν είναι και το καλύτερό μας. Το βασικό είναι να μη σκύβεις το κεφάλι και να μιλάς προσπαθώντας να βρεις το δίκιο σου. Διαφορετικά, όταν νιώθεις πως σε υποτιμούν στη δουλειά σου, επηρεάζεται τόσο η προσωπική σου εξέλιξη όσο και η ψυχική σου υγεία. Αυτό θέλεις;

Συντάκτης: Εμμανουέλα Μπερτάκη
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γ.