Αυτό που μας ενημερώνουν κάθε τρεις και δύο ότι ο σιδηρόδρομος είναι ασφαλής και βγαίνει το ένα περιστατικό αμέλειας μετά το άλλο, έναν χρόνο και κάτι μετά τα Τέμπη, πιστεύετε εξηγείται κάπως επιστημονικά; Να έρθει ένας κοινωνιολόγος έστω, να μας εξηγήσει πώς στο καλό δίνονται αυτές οι βεβαιώσεις τη στιγμή που το δίκτυο μέρα με τη μέρα καταρρέει. Στο πρόσωπο του ελληνικού σιδηρόδρομου πλέον είναι εμφανέστατη η κάθε ρωγμή, κι απαιτείται η λήψη οριστικών αποφάσεων για το παρόν και το μέλλον των σιδηροδρομικών μεταφορών στην ελληνική επικράτεια. Γιατί πλέον, ο κόσμος έχει όχι μόνο φόβο, αλλά και μεγάλη οργή. Οι προκλήσεις είναι πολλές και οι δυσκολίες αυξάνονται διαρκώς, ενώ η κρίσιμη κατάσταση που αντιμετωπίζει δεν επιτρέπει περαιτέρω καθυστέρηση στη λήψη αποφάσεων. Δε χωράει άλλη αναβολή, ούτε επιτρέπεται άλλο σφάλμα.

Η Hellenic Train, η ιταλική εταιρεία που διαχειρίζεται μερίδα των σιδηροδρομικών δρομολογίων στην Ελλάδα, βρίσκεται σε σταυροδρόμι κρίσης και χάνει διαρκώς την αξιοπιστία της ενώ παράλληλα σφυρίζει κλέφτικα, περιμένοντας ότι η ανάγκη για μετακινήσεις θα υπερβεί την αγανάκτηση για το δίκτυο. Οι περιπέτειες και οι ταλαιπωρίες των επιβατών, όμως, συνεχίζονται λόγω των συνεχών βλαβών στα τρένα. Ανάλογα με την καθημερινή εκτέλεση δρομολογίων, οι δυσλειτουργίες, τα συχνά περιστατικά ασφαλείας στην κίνηση των αμαξοστοιχιών, και τα διογκούμενα χρέη προς το Δημόσιο, έχουν κάνει τα τρένα της Ελλάδας να μοιάζουν με ένα κακόγουστο αστείο, με το οποίο κανείς πια δε γελάει.

Η πρόσφατη «εξαφάνιση» μιας αμαξοστοιχίας στο προαστιακό δίκτυο της Αθήνας την Παρασκευή, αποτελεί ένα επιπλέον παράδειγμα των προβλημάτων, όπως αναφέρει η εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ. Η αμαξοστοιχία “1535”, που εκτελούσε δρομολόγιο από τη Χαλκίδα προς την Αθήνα, στις 7.11 το πρωί επρόκειτο να ξεκινήσει. Mετά την επιβίβαση των επιβατών με προορισμό την Αθήνα διαπιστώθηκε ωστόσο ότι είχε σοβαρή βλάβη κι έτσι έμεινε ακινητοποιημένη. Η μηχανοδηγός της εν λόγω αμαξοστοιχίας, τώρα, κι ενώ έπρεπε να ενημερώσει για τη βλάβη τους σταθμάρχες του ΟΣΕ –πέραν των υπευθύνων της Hellenic Train– δεν το βρήκε απαραίτητο, ενώ δεν απαντούσε ούτε στις επαναλαμβανόμενες κλήσεις τους.

Το αποτέλεσμα ήταν ο σταθμάρχης της Οινόης, να περιμένει την αμαξοστοιχία να φτάσει στον σταθμό του στις 7.30 το πρωί, και να αρχίσει να την αναζητά, σημαίνοντας ταυτοχρόνως συναγερμό, καθώς φοβήθηκε για το σίκουελ της μαύρης μέρας των Τεμπών. Και το γεγονός ότι θεωρείται τόσο πιθανό σενάριο, είναι από μόνο του αρκετά τρομακτικό. Κάποια στιγμή, 20 λεπτά μετά, κατάφερε να μιλήσει με τη μηχανοδηγό, ενημερώθηκε από την ίδια ότι το τρένο είχε «μείνει» από βλάβη και δεν ξεκίνησε καν το δρομολόγιο παραμένοντας ακινητοποιημένο στον σταθμό της Χαλκίδας.

Οι βλάβες στα τρένα έχουν παραμείνει ένα σημαντικό ζήτημα, με 570 βλάβες να καταγράφονται τα τελευταία 11 μήνες σε προαστιακά και υπεραστικά τρένα, όπως αναφέρει η in.gr σε ρεπορτάζ της. Οι πηγές συνδέουν τα προβλήματα με την πλημμελή συντήρηση του τροχαίου υλικού, ενώ οι εργαζόμενοι αναφέρουν σοβαρές ελλείψεις στην επισκευή και το προσωπικό. Με τα χρέη της Hellenic Train προς τον ΟΣΕ να υπερβαίνουν τα (κάθεστε;) 100 εκατομμύρια ευρώ, η εταιρεία φαίνεται απρόθυμη να προβεί σε επενδύσεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Οι φήμες για το αν υπάρχει μέλλον για την Hellenic Train στην Ελλάδα ενισχύονται, ενώ η εταιρεία φαίνεται να παραμένει πλήρως ανεπαρκής στην εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών της, ενώ δεν ελέγχεται ταυτόχρονα κι από πουθενά.

Εν μέσω όλων αυτών, αναρωτιόμαστε αν το ελληνικό Δημόσιο θα πρέπει να εξετάσει την αντικατάσταση της Hellenic Train με άλλη εταιρεία κι αν μια τέτοια κίνηση θα προσθέσει απλώς άλλον έναν παίκτη στο μπαλάκι των ευθυνών. Όπως και να έχει, τα τρένα πρέπει να λειτουργήσουν σωστά επειγόντως, και δεν είναι ζήτημα που μπορεί να κουτσοφτιάχνεται και να πάει βλέποντας και κάνοντας. Η κυβέρνηση πρέπει να αναλάβει την ηγετική της θέση σε αυτό το θέμα, να σταματήσει να μιλάει και να ξεκινήσει να πράττει. Γιατί από λόγια περί ασφάλειας πραγματικά χορτάσαμε.