Η Ελένη Βαλαβάνη μιλάει για τον εθισμό στον πόνο. Δες όλο το άρθρο εδώ!

pillow1044

Kάθε άνθρωπος είναι ένα παντοδύναμο ον με άπειρες δυνατότητες. Σύμφωνα με κάποιους είναι ένα άγραφο χαρτί, σύμφωνα με κάποιους άλλους γεννιέται -εν μέρει- άγραφος. Υπάρχουν βέβαια κι αυτοί που θεωρούν ότι γεννιέται με μια προκαθορισμένη πορεία, με έναν χάρτη αναλυτικό και περιγραφικό όσο δε φαντάζεται και ό,τι και να κάνει η πορεία του δε γίνεται να αλλάξει. Ποιος ξέρει τελικά…

Λέω λοιπόν αρχικά να σε ταξιδέψω στα πρώτα χρόνια της ζωής σου, όταν έβλεπες τις γκριμάτσες της μαμάς ή του μπαμπά και τις μιμούσουν αυτόματα. Μετά πηγαίνοντας σχολείο, έκανες το ίδιο με τους συνομήλικους και αργότερα με τους φίλους στην παρέα σου. Όσο μεγάλωνες, τόσο είχες την αίσθηση ότι οι αποφάσεις και οι συμπεριφορές σου είναι συνειδητές αλλά τελικά κατά πόσο ισχύει τελικά αυτό;

Η αλήθεια είναι ότι μάλλον άπειροι τόνοι μελανιού «χύνονται» καθημερινά πάνω σου για να ενσωματωθείς στις απαιτήσεις της κοινωνίας και των άλλων. Οι Σημαντικοί άλλοι (αλλά και μη) ασκούν τη δική τους επιρροή στην πολύπλευρη «παλέτα» της δικής σου μοναδικής προσωπικότητας. Γι’ αυτό και είναι είναι δική σου -ολόδική- σου η απόφαση του ποιος θα είσαι, ποια στοιχεία σου θα κρατήσεις και ποια θα αφήσεις στην άκρη. Θέλεις λοιπόν να δούμε τέσσερις τρόπους που όλοι μπορούμε να εφαρμόσουμε για να πραγματοποιηθούν αυτά που έχουμε στο μυαλό μας;

 

1. Γέμισε τη ζωή σου «θετικούς» ανθρώπους

Πόσες φορές το έχεις ακούσει και πόσες άλλες δεν έχεις δώσει και τόση σημασία; Οι ειδικοί ψυχικής υγείας διατυμπανίζουν ότι η ανθρώπινη χαρά εξαρτάται κατά 80% από τα άτομα του στενού μας κύκλου(!). Κάποιοι άλλοι ισχυρίζονται ότι είμαστε τα πέντε πιο κοντινά μας πρόσωπα(!). Να λοιπόν γιατί οι στενές διαπροσωπικές σχέσεις -αυτές που στηρίζονται στην έλξη, την εμπιστοσύνη, τον θαυμασμό, την οικειότητα και την εγγύτητα- είναι αυτές που αξίζει πραγματικά να δημιουργούμε, να προστατεύουμε και να εξελίσσουμε. Βρες τη δύναμη να καθαρίσεις τη ζωή σου από  «αρνητικούς» ανθρώπους και να φτιάξε έναν περίγυρο με τα θετικά vibes που σου αξίζουν.

 

2. Βάλε μια ενδιαφέρουσα συνήθεια στη θέση της παλιάς

Είναι μάλλον μάταιο να προσπαθήσεις να απαλλαγείς από μια ανεπιθύμητη συνήθεια, γιατί το μυαλό σου (όπως και όλων βέβαια) έχει προγραμματιστεί σε αυτό και για εξοικονόμηση ενέργειας θα την αναζητά. Όμως μην απογοητευόμαστε! Υπάρχει μια πολύ χρήσιμη συμβουλή η οποία λέει ότι αντικαθιστώντας μια νέα και ενδιαφέρουσα συνήθεια, την ίδια ακριβώς στιγμή στη μέρα που θα κάναμε την παλιά, έχουμε πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να πετύχουμε. Την επόμενη φορά λοιπόν που θα θέλεις να παραγγείλεις καφέ αργά το απόγευμα για να ενισχύσεις την ενεργητικότητά σου, μπορείς να έχεις μαζί σου ένα λαχταριστό σνακ. Λιγότερη καφεΐνη, περισσότερη βιταμίνη!

 

 

3. Εξοικείωση και εκπαίδευση πάνω απ’ όλα 

Οι ψυχολόγοι στις περισσότερες περιπτώσεις συγκλίνουν στο γεγονός ότι δεν μπορούμε να αλλάξουμε και ταυτόχρονα να διατηρήσουμε μια συνήθεια (που είναι και το πιο δύσκολο), αν θεωρούμε η θέλησή μας αρκεί. Η πραγματικότητα έρχεται να μας διδάξει ότι κυρίως μέσω της επαναλαμβανόμενης εκπαίδευσης και έκθεσης σε μια καινούρια συμπεριφορά ή στάση μπορούμε να απαλλαγούμε από την παλιά. Μάλιστα, η επανάληψη θα φέρει αυτοματοποίηση και μέσα σε εύλογο χρόνο, θα δούμε απίστευτες αλλαγές κι εμείς και οι γύρω μας πάνω μας.

 

4. Εμπνεύσου και Δημιούργησε

Είναι 8 το βράδυ και έχει μόλις μισή ώρα που έχεις επιστρέψει από το γραφείο. Βγάζεις τα ρούχα σου, βάζεις τα άνετά σου. Ζεσταίνεις το φαγητό και βάζεις να παίζει στην τηλεόραση το αγαπημένο σου reality. Τώρα θα μου πεις ότι αισθάνεσαι πολύ κουρασμένος και αρνείσαι να καταβάλλεις την παραμικρή προσπάθεια για σκέψεις και προβληματισμούς. Το μόνο που θέλεις είναι να απλωθείς στα αφράτα καθίσματα του καναπέ σου και να χαλαρώσεις. Αυτό θέλεις εσύ, αυτό θέλουμε και όλοι μας, αλλά αναλογίσου κάτι ακόμα: Είναι πράγματι όλες οι δουλειές σήμερα τόσο δημιουργικές και παραγωγικές που αξίζει να καταναλώσουμε τόση ενέργεια και σκέψη όσο πιστεύουμε; Oι ειδικοί έχουν αμφιβολίες σχετικά με αυτό, πιστεύοντας ότι συχνά στην εργασίας μας -λόγω της αυτοματοποίησης πολλών πραγμάτων- δε σκεφτόμαστε εν τέλει τόσο όσο εκτιμούμε. Αν επομένως δε βάλουμε το μυαλό μας να λειτουργήσει όταν επιστρέψουμε στο σπίτι μας, εκείνη την ωραία απογευματινή ώρα που είναι προορισμένη για εμάς, για τον σύντροφό μας, για τους φίλους μας ή για τα παιδιά μας, τότε πότε θα λειτουργήσει παραγωγικά; Επομένως ας μη βυθιστούμε άλλη μια μέρα σε ένα αδιάφορο για εμάς σίριαλ ή reality στην τηλεόραση. Πάρε στα χέρια σου το βιβλίο του αγαπημένου σου συγγραφέα. Βάλε να δεις μία ταινία που θα σε κάνει να σκεφτείς κάπως διαφορετικά, μίλησε με τον κολλητό σου για τα σχέδιά σας το σαββατοκύριακο που έρχεται.

 

Ο σύμβουλος υγείας Fred Luskin εκτιμά ότι από τις 60.000 σκέψεις που κάνουμε καθημερινά, το 90% είναι επαναλαμβανόμενες. Δηλαδή σχεδόν όλες οι σκέψεις μας, σε καθημερινή βάση, ανακυκλώνονται. Οι θετικές σκέψεις, δημιουργούν θετικές στάσεις, θετικές συμπεριφορές και θετικά συναισθήματα. Οι αρνητικές από την άλλη πυροδοτούν αρνητικές σκέψεις, αρνητικές συμπεριφορές και στενόχωρα συναισθήματα μέσα από έναν παρατεταμένο και αδικαιολόγητο κύκλο στρες. Σήμερα το απόγευμα, βγες έξω, ξεφορτώσου τις ανεπιθύμητες συνήθειες και επίλεξε έναν αναζωογονητικό περίπατο στο βουνό ή στη θάλασσα. Άσε το βλέμμα σου να φτάσει όσο πιο μακριά μπορεί, άσε την προοπτική σου να απλωθεί, άσε τις αισθήσεις σου να ξαναθυμηθούν, εμπλούτισε την ψυχή σου με αυθεντικές και πηγαίες στιγμές που σιγά θα γίνουν συνήθειες -οι δικές σου συνήθειες!

Συντάκτης: Ειρήνη Μακρινού
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γουγούλα