Οι Millennials είναι το μέρος του πληθυσμού που γεννήθηκε μέσα στο χρονικό διάστημα από τις αρχές της δεκαετίας του 80’ μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του 90’. Το όνομα που δίδεται σε αυτή τη δημογραφική ομάδα, οφείλεται στο ότι  η ενηλικίωσή της συνέπεσε με την αρχή της νέας χιλιετίας. Ανάμεσα στα διάφορα χαρακτηριστικά που έχουν αποδοθεί στη γενιά αυτή, είναι και η προτίμηση του γκρι χρώματος στη διακόσμηση των σπιτιών τους. Το φαινόμενο αυτό γνωστό ως Millennials Gray, το οποίο παρουσιάστηκε στον κόσμο της εξωτερικής και  εσωτερικής σχεδίασης κατά το έτος 2012, έχει σταδιακά κατευθύνει την επιλογή του γκρι τόνου όχι μόνο στο χρώμα των επίπλων, των ειδών υγιεινής και της τοιχοποιίας, αλλά και πάσης φύσεως οικιακών συσκευών και αντικειμένων. Τα «λευκά» είδη αντικαταστάθηκαν από σεντόνια και πετσέτες στις πενήντα αποχρώσεις του γκρι και τα χρωματιστά παιδικά παιχνίδια βούτηξαν στην ουδετερότητα της γκρι παλέτας.

 

grey couch near white window curtain during daytime

 

Παρ’ όλο που ανέκαθεν στον χώρο της διακόσμησης παρουσιάζονταν τάσεις οι οποίες ακολουθούνταν πιστά από την πλειοψηφία του πληθυσμιακού συνόλου, η ροπή των Millennials προς την επιλογή του γκρίζου χρώματος για περισσότερο από μία δεκαετία με αμείωτη σταθερότητα, πυροδότησε την προσπάθεια ειδικών και μη να την ερμηνεύσουν και να την αποδώσουν σε διάφορους παράγοντες.

Η πιο απλή και απαλλαγμένη από ψυχολογικές παραμέτρους εξήγηση, θέλει την επικράτηση του γκρίζου να ταυτίζεται όχι απλώς με την επιλογή ενός χρώματος αλλά με μια φιλοσοφία που δίνει λύση για τα άτομα που δεν επιθυμούν, δεν ενδιαφέρονται ή δυσκολεύονται να δώσουν το προσωπικό τους στίγμα σε έναν χώρο. Τόσο η ασφάλεια της ουδετερότητας του γκρίζου όσο και η ευρέως διαδεδομένη άποψη σχετικά με τη μοντέρνα νότα που αυτό αποπνέει, το καθιστούν εύκολο και ευπροσάρμοστο σε κάθε χωρικό πλαίσιο, ανεξάρτητα από την ικανότητα ή το ταλέντο του καθενός στον συνδυασμό χρωμάτων.

 

white rolling armchair in front of table

 

Στηριζόμενη σε ψυχολογική βάση, μία άλλη δημοφιλής θεωρία σχετικά με το φαινόμενο του Millennials Gray, αποδίδει την ουδέτερη αυτή χρωματική επιλογή στην ανάγκη των Millennials να αποτοξινωθούν από τον αισθητικά χαώδη διάκοσμο των σπιτιών στα οποία μεγάλωσαν. Οι Boomers, η προηγούμενη από αυτούς γενιά στην οποία ανήκουν οι γονείς τους, έτειναν να προτιμούν τα ζωηρά στοιχεία της χρωματικής παλέτας ή ακόμα και τολμηρούς συνδυασμούς αυτών! Μια πορτοκαλί ή κόκκινη κουζίνα και ένα μπλε ή ροζ  μπάνιο σήμαιναν εναρμόνιση με τη μόδα της εποχής που επέβαλλε κάθε δωμάτιο να έχει τη δική του ταυτότητα και όλο το σπίτι να κολυμπάει σε ένα συνονθύλευμα πολύχρωμων διακοσμητικών αντικειμένων κάθε μεγέθους. Σε μια προσπάθεια να δαμάσουν την αισθητική υπερδιέγερση στην οποία τους υπέβαλαν άθελά τους οι Boomers, οι Millennials στρέφονται σε απλοποιημένα περιβάλλοντα, αναζητώντας την ηρεμία που προσφέρουν οι καθαρές γραμμές και η άχρωμη διακριτικότητα του γκρι.

 

A towel hanging on a cabinet in a kitchen

 

Ανάμεσα σε αυτούς που επικρίνουν την τάση του Millennial Gray, απαντάται η άποψη που συνδέει το γκρίζο χρώμα με καταθλιπτική διάθεση, με σκοτεινά κι ανεπιθύμητα συναισθήματα ή με την απομονωτική φύση των φυλακών. Διάφορα σχόλια αναγνωστών σε δημοσιεύματα σχετικά με το θέμα, χαρακτηρίζουν τα σπίτια των Millennials ως «φυλακές από τσιμεντόλιθο» ή «απλώς θλιβερά». Καθώς οι Millennials είναι η πρώτη γενιά που εξοικειώθηκε με το διαδίκτυο, τα κινητά τηλέφωνα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φέρεται να μην κατόρθωσε την τήρηση ορίων στη χρήση τους, επιδιδόμενη σε αυτά αλόγιστα. Σε συνδυαστική θεώρηση των δύο, της μουντής δηλαδή ταυτότητας του ίδιου του χρώματος και της προσκόλλησης μίας ολόκληρης γενιάς σε οθόνες, η καταθλιπτική απεικόνιση της κοινωνικής αποξένωσης καθρεφτίζεται, σύμφωνα με αυτή την άποψη, στην ολοκληρωτική επικράτηση του γκρίζου.

 

bicycle leaning on shelf

 

Είτε πρόκειται για μια υποσυνείδητη επανάσταση στην υπερδιέγερση της πολύχρωμης παιδικής τους ηλικίας, είτε για αντανάκλαση του ψυχοκοινωνικού φαινομένου της αποξένωσης και των προεκτάσεών της, είτε απλά για μια ασφαλή ουδέτερη επιλογή, το γκρίζο φαίνεται ότι θα συνεχίσει να μονοπωλεί στις επιλογές των Millennials ακόμα και στις ανακαινίσεις των σπιτιών τους, παρά τις νέες τάσεις που προτείνουν αισθητικές αναβαθμίσεις σε άλλες αποχρώσεις. Περί ορέξεως ουδείς λόγος.

Συντάκτης: Νεκταρία Αναστασίου