Στη λίστα της Forwardkeys (μιας από τις πιο γνωστές εταιρίες ανάλυσης τουριστικών δεδομένων με έδρα την Ισπανία) που περιλαμβάνει τους 100 τοπ προορισμούς για το φετινό καλοκαίρι, φιγουράρει στη 10η θέση η Αθήνα, ανάμεσα σε Παρίσι, Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Κωνσταντινούπολη, Λισαβόνα, Ντενπασάρ κι άλλες πόλεις που έχουν ταυτίσει το όνομά τους με τον τουρισμό all year long.

Δε θα μας έκανε τόση εντύπωση αν σ’ αυτή τη λίστα συναντούσαμε τη Μύκονο, τη Σαντορίνη, τη Ρόδο ή την Κέρκυρα που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σε δεκάδες αντίστοιχες. Για την Αθήνα, όμως, μας εντυπωσιάζει, γιατί ως πρόσφατα ο μέσος τουρίστας ξόδευε στην Αθήνα από 12 έως 36 ώρες παραμονής μέχρι να επιβιβαστεί σ’ ένα πλοίο που θα τον πάει στο νησί της αρεσκείας του κι άντε στο μεταξύ να έκανε μια βόλτα από Ακρόπολη.

Γενικώς, αν συνομιλήσεις μ’ έναν μέσο ταξιδιώτη στη χώρα μας, είτε τον συναντήσεις εδώ, είτε σε κάποιο απ’ τα δικά σου ταξίδια στο εξωτερικό, πολύ σπάνια ν’ ακούσεις να σου λένε ότι επισκέφτηκαν την Ελλάδα για να δουν την Αθήνα και μόνο. Οι πιο πολλοί, ειδικά με τα τσάρτερ το καλοκαίρι, πάνε απευθείας στα νησιά. Να λοιπόν που πια αποκτά το δικό της κοινό κι όχι άδικα.

Η άνοδος της Αθήνας ως διεθνής προορισμός στη συνείδηση των ταξιδιωτών μοιάζει στην παρούσα συγκυρία να είναι πολυπαραγοντική. Απ’ τη μια οι τσιμπημένες τιμές στους παραδοσιακούς πόλους έλξης κι απ’ την άλλη ότι η Αθήνα με την πολυπλοκότητα, τις αντιθέσεις, το διαχρονικό στίγμα μιας πόλης που -στην κυριολεξία- δεν κοιμάται ποτέ, ξεκινά να κερδίζει ουσιαστικό έδαφος και ν’ αποδεικνύει ότι δεν έχει τίποτα να ζηλέψει απ’ τις υπόλοιπες πόλεις της λίστας της Forwardkeys.

Στα κύρια συν, μετράμε το δίκτυο συγκοινωνιών, την πλειάδα των επιλογών σε φαγητό και ποτό, τον πλούτο των μουσείων, τις δεκάδες μικρές και μεγαλύτερες, κρυφές και πολυπληθείς ακτές στην Αττική, τα άκρως ενημερωμένα εμπορικά κέντρα, τις ατελείωτες επιλογές σε εκθέσεις, συναυλίες, φεστιβάλ, το ασυναγώνιστο αστικό τοπίο που έρχεται σ’ ένα οριακά ποιητικό contrast με τις γειτονιές που μοιάζουν να παρέμειναν στη δεκαετία του εξήντα. Κι εκτός απ’ το πασίγνωστο τρίγωνο του ιστορικού κέντρου (Πλάκα-Θησείο-Μοναστηράκι), τα φασέικα μπαράκια στο Ψυρρή και την Καρύτση και τον καλά επιμένων ρομαντισμό των Εξαρχείων, η Αθήνα είναι πολλά περισσότερα απ’ αυτά όπου ο ταξιδιώτης, για να τ’ ανακαλύψει, σίγουρα θα χρειαστεί περισσότερο απ’ το διήμερο-στάση που έκανε παραδοσιακά.

Απ’ τα καταπληκτικά καφέ χωμένα μες στο πράσινο στου Παπάγου και τον Χολαργό, τα μερακλίδικα κοψίδια στους Θρακομακεδόνες, τα αυτοσχέδια ρεμπέτικα live σε καφενεία στα Πετράλωνα, ως τις νυχτερινές βόλτες με το αμάξι και τα παράθυρα κατεβασμένα στη λεωφόρο Αθηνών, το industrial τοπίο στον Πειραιά και τη Δραπετσώνα (ιδανικό για industrial photography), τη λίμνη στον Μαραθώνα για απογευματινό πικ νικ και χαλάρωση μ’ ένα βιβλίο, σίγουρα έχει να σου προσφέρει τα δώρα της και δεν τα τσιγκουνεύεται.

Η Αθήνα δεν είναι μια πόλη να περιπλανηθείς, να δεις 2-3 βασικά και να πεις ότι την έμαθες. Εδώ τους Αθηναίους κι εξακολουθεί να τους εκπλήσσει στο διηνεκές του χρόνου. Η Αθήνα θέλει αφιέρωση, χρόνο και ταπεινότητα. Δε βιάζεται να σ’ εντυπωσιάσει, αν κι αν είσαι λόγο υποψιασμένος ξέρεις ότι στο τέλος θα συμβεί. Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι, ότι το ξέρει κι εκείνη.

 

ΥΓ: Να σημειώσουμε πως η Forwardkeys ως εταιρία αναλύει καθημερινά πάνω από 17 εκατομμύρια κρατήσεις πτήσεων, με σκοπό να παρέχει ακριβείς πληροφορίες τουριστικών προτιμήσεων και συνεργάζεται με τουριστικούς οργανισμούς, ξενοδοχεία και retailερς σε όλον τον πλανήτη.