Μετράνε ήδη μερικές δεκαετίες απ’ την πρώτη τους προβολή, κι όμως παραμένουν το ίδιο λατρεμένες. Μεγαλώσαμε μαζί τους, γελάσαμε, συγκινηθήκαμε, ταυτιστήκαμε με τους πρωταγωνιστές τους και φυσικά έχουμε μάθει τους διαλόγους απ’ έξω κι ανακατωτά.

Ποιες είναι, όμως, οι 10 καλύτερες ταινίες του κλασικού ελληνικού κινηματογράφου, που είτε είχαν ευτυχές τέλος είτε όχι μας έφεραν πιο κοντά στην ιδέα του έρωτα;

1. Η νεράιδα και το παλικάρι

Δε θα μπορούσε να λείπει από μια τέτοια λίστα ο έρωτας που για χάρη του έληξε μια χρόνια βεντέτα ανάμεσα στους Φουρτουνάκηδες και τους Βροντάκηδες (ή μήπως Βροντάκηδες και Φουρτουνάκηδες;). Μια παραλλαγή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας με happy end, με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ και την Αλίκη Βουγιουκλάκη στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, περνάει το μήνυμα πως η αγάπη ξεπερνά τα μίση.

2. Ο στρίγκλος που έγινε αρνάκι

Όταν ο χήρος κι αυστηρός Λεωνίδας Πετρόχειλος (Λάμπρος Κωνσταντάρας) ξεκίνησε την αναζήτηση οικιακής βοηθού για να συμμαζέψει το σπίτι του, δεν πίστεψε ούτε για μια στιγμή πως η Μαίρη Χατζηθωμά-Κωνσταντινίδου (Μάρω Κοντού), εκτός απ’ το σπίτι, θα συμμάζευε και τη ζωή του και θα του έδινε μια δεύτερη ευκαιρία στον έρωτα. Μπόνους, η εξημέρωση και των τριών θηρίων που είχε για γιους ο Πετρόχειλος, ως μια επιπλέον επιβεβαίωση πως ο έρωτάς σου επηρεάζει και τους γύρω σου.

3. Η κυρά μας η μαμή

Ένας απαγορευμένος έρωτας ανάμεσα στην κόρη του γιατρού του χωριού (Ξένια Καλογεροπούλου) και του γιου της μαμής (Δημήτρης Παπαμιχαήλ), μιας κι οι γονείς τους είναι άσπονδοι εχθροί. Τελικά, όμως, ο έρωτας νικάει τα πάντα κι η ταινία τελειώνει με τους δύο συμπέθερους να τσακώνονται πάνω απ’ την κούνια του νεογέννητου εγγονιού τους. Μερικές συνήθειες δεν κόβονται εύκολα.

4. Γκόλφω

Η ομώνυμη ηρωίδα (Αντιγόνη Βαλάκου) ερωτεύεται τον Τάσο (Νίκος Καζής), ένα νεαρό βοσκό, την ώρα που εκείνη την πολιορκεί ο γιος του τσέλιγκα της περιοχής, Κίτσος, κι εκείνον τον προξενεύουν με την πλούσια ξαδέρφη του Κίτσου. Μια ταινία που ο έρωτας δε θριαμβεύει, καθώς οι δύο πρωταγωνιστές δεν καταφέρνουν να ζήσουν μαζί, αλλά πεθαίνουν ο ένας δίπλα στον άλλο, συστήνοντάς μας με την ιδέα πως η ζωή δεν έχει πάντα happy end.

5. Οι θαλασσιές οι χάντρες

«Αυτή η γυναίκα μέχρι το μουστάκι θα σε βάλει να ξυρίσεις» είπε ο Γιάννης Βογιατζής στον Φαίδωνα Γεωργίτση και να που τελικά για χάρη της Ζωής Λάσκαρη το ξύρισε. Ως πού άραγε μπορεί να φτάσει κάποιος για αυτόν που αγαπάει;

6. Μια Ιταλίδα απ’ την Κυψέλη

Για χάρη του έρωτα, μια βέρα Ελληνίδα (Μάρω Κοντού), με το γνήσιο ελληνικό ταπεραμέντο, προσποιείται την Ιταλίδα, μιας κι η αδερφή (Κατερίνα Γιουλάκη) του γαμπρού (Αλέκος Αλεξανδράκης) «θέλει νύφη που να μυρίζει ξενίλα από ‘δω μέχρι εκεί». Μέσα από ευτράπελα και τρελές καταστάσεις, αποκαλύπτεται η αλήθεια και το ζεύγος παίρνει την ευχή της αδερφής και με τη βούλα, όταν συνειδητοποιεί πως δεν έχει σημασία η καταγωγή αλλά ο άνθρωπος.

7. Εκείνο το καλοκαίρι

Η πανέμορφη Έλενα (Έλενα Ναθαναήλ) κι ο γοητευτικός Πέτρος (Λάκης Κομνηνός), ύστερα από δύο χρόνια σε διάσταση, αναζωπυρώνουν το πάθος για ένα τελευταίο καλοκαίρι, λίγο πριν τους χωρίσει ο θάνατος. Μπορεί να μην έχει το ευτυχές τέλος που έχουν συνήθως οι ταινίες, αλλά η πραγματική ζωή έχει και την αρνητική της πλευρά.

8. Μια τρελή-τρελή οικογένεια

Ένας ξαφνικός έρωτας, ένας παρορμητικός γάμος, ένας αρραβωνιαστικός που μένει στα κρύα του λουτρού και διεκδικεί την καλή του με την ατάκα «Αρραβώνας- γάμος-διαζύγιο, τρία σκαλοπάτια. Γάμος-διαζύγιο, δύο σκαλοπάτια. Εσύ είσαι πιο κοντά στο διαζύγιο από μένα, άρα να την χωρίσεις». Καρέζη-Αλεξανδράκης κι ανάμεσά τους μια θεότρελη οικογένεια κι  ένας παρατημένος μνηστήρας, ο Δημήτρης Καλλιβωκάς, στα καλύτερά τους.

9. Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα

Δέκα ολόκληρα χρόνια αστεφάνωτη η κυρία Ελένη (Μάρω Κοντού), περίμενε με δόξα και τιμή να γίνει κυρία Κοκοβίκου στο πλευρό του Αντωνάκη της (Γιώργος Κωνσταντίνου). Μία που έβαλε το στεφάνι και μία που κατέθεσε αίτηση διαζυγίου, αλλά ο φτερωτός θεός είχε άλλα σχέδια, καθώς ένα ετοιμόρροπο ταβάνι ήταν αφορμή για την επανασύνδεση. Γιατί όταν οι εγωισμοί χωρίζουν τους ανθρώπους, ο έρωτας δεν έχει πει την τελευταία του λέξη.

10. Δεσποινίς Διευθυντής

Ίσως η ωδή στον απόλυτο έρωτα, μιας κι η Λίλα Βασιλείου (Τζένη Καρέζη) προσπάθησε να κατέβει στο επίπεδο που νόμιζε ότι ανήκαν οι σύντροφοι του Αλέκου Σαμιωτάκη (Αλέκος Αλεξανδράκης), γελοιοποιώντας τον εαυτό της, αφήνοντας πίσω της την άκαμπτη κι ατσαλάκωτη εικόνα της απρόσιτης διευθύντριας, την ώρα που εκείνος πάλευε με σεμινάρια και μαθήματα να φτάσει στο δικό της επιστημονικό επίπεδο. Ο ένας προσπαθούσε να ανέβει απ’ τις σκάλες, την ίδια ώρα που εκείνη κατέβαινε με το ασανσέρ. Ευτυχώς, συναντήθηκαν στη μέση κι ο έρωτας τους χτύπησε την πόρτα.

Πάρτε, λοιπόν, το μπολ με το ποπ κορν, μια κουβέρτα και το ταίρι σας αγκαλιά κι ελάτε να ερωτευτούμε, βλέποντας αθάνατο ελληνικό κινηματογράφο.

Συντάκτης: Ελίνα Μυζίθρα
Επιμέλεια κειμένου: Πωλίνα Πανέρη