Έρχεται μια μέρα που αποφασίζεις πως το να ‘σαι υπάλληλος κάποιου εργοδότη δε σου αρκεί. Αγαπάς τη δουλειά σου και το αντικείμενο με το οποίο ασχολείσαι, όποιο κι αν είναι αυτό, αλλά θεωρείς πως είναι κρίμα όλο τον κόπο σου να τον καρπώνεται κάποιος άλλος. Τα βάζεις κάτω, υπολογίζεις πρώτα, δεύτερα και τρίτα έξοδα, γράφεις και σβήνεις σκέψεις, ιδέες και προτάσεις, συζητάς με φίλους και γνωστούς και το παίρνεις απόφαση. Ήρθε η ώρα να γίνεις εργοδότης του εαυτού σου.

Είτε αφορά κατάστημα, φυσικό ή ηλεκτρονικό, είτε γραφείο, είτε οποιοδήποτε άλλο επάγγελμα, το πρώτο πράγμα που χρειάζεσαι είναι θέληση κι αποφασιστικότητα. Όχι, δε θα είναι εύκολα, ειδικά στην αρχή. Το ρίσκο που παίρνεις είναι μεγάλο –ειδικά στην Ελλάδα της κρίσης– αλλά με λίγη τύχη, πολλή υπομονή κι ακόμα μεγαλύτερο πείσμα, όλα μπορούν να γίνουν. Τόσοι και τόσοι το ‘χουν ήδη καταφέρει∙ θα τα καταφέρεις κι εσύ με τον ίδιο τρόπο, κι ακόμα καλύτερα μη σου πω.

Αυτό που οφείλεις να κάνεις –πριν καν την έναρξη εργασιών στην εφορία– είναι μια πολύ καλή έρευνα σχετικά με το τι υπάρχει στην αγορά στο αντικείμενό σου. Υπάρχει κάτι άλλο αντίστοιχο; Πόσο κοντά στο σημείο που θα ανοίξεις τη δική σου επιχείρηση; Τι προσφέρει, πώς το προσφέρει και κυρίως σε τι κόστος; Μπορείς εσύ να το προσφέρεις καλύτερα; Ή να συμπληρώσεις κάτι που λείπει. Αρκεί, βέβαια, να θυμάσαι πως αυτό που λείπει είναι κάτι που θα το χρειαστεί το κοινό στο οποίο απευθύνεσαι.

Όχι, το ότι δεν υπάρχει μαγαζί που να πουλάει πάγο στον Βόρειο Πόλο, δε σημαίνει κιόλας ότι χρειάζεται, οπότε βρεις κάποιο άλλο επάγγελμα. Εκτός κι αν αποφασίσεις να βγάλεις πάγο σε πολλά χρώματα και σχέδια, οπότε να μια πολύ ωραία ιδέα που μπορείς να χρησιμοποιήσεις. Όχι, δε θα σου ζητήσω δικαιώματα και ποσοστά, μη φοβάσαι.

Θα πρέπει να θυμάσαι πως ακόμα κι αν κάτι φαινομενικά δεν το χρειάζεται η αγορά, μπορείς κάλλιστα να δημιουργήσεις εσύ την ανάγκη. Ο βασικός κανόνας του μάρκετινγκ είναι να δημιουργήσεις μια ανάγκη και να καλύψεις ένα κενό που το κοινό σου έχει, έστω κι αν ο καταναλωτής ο ίδιος δεν ξέρει καν ότι το χρειάζεται. Βρες τι λείπει κι έχεις έτοιμη μια σούπερ ιδέα για τη δική σου εταιρεία. Ένα πιασάρικο σλόγκαν, μια ωραία διαφήμιση, μια μουσική επένδυση που θα το χαρακτηρίσει είναι απαραίτητα για να δεις τις πωλήσεις σου να εκτοξεύονται στα ουράνια.

Ακόμα κι έτοιμο πελατολόγιο να ‘χεις, μέχρι να σε μάθουν και να σε εμπιστευτούν, θα χρειαστεί ένα χρονικό διάστημα. Στο χέρι σου είναι αυτό το διάστημα να ‘ναι όσο το δυνατόν μικρότερο. Γι’ αυτό, λοιπόν, θα πρέπει να ‘σαι προετοιμασμένος να κάνεις τη διαφορά. Δείξε τους πως έχεις κάτι διαφορετικό να πεις, κάτι που να σε κάνει να ξεχωρίζεις απ’ τους ανταγωνιστές σου. Όχι, δε θα σε προτιμήσουν για τα όμορφά σου μάτια –εκτός αν αυτό είναι το αντικείμενό σου, οπότε πάμε πάσο– αλλά για τις ποιοτικές υπηρεσίες σου, τα καλά προϊόντα, την ποικιλία επιλογών και φυσικά τις τιμές σου.

Και μιας και μιλήσαμε για τιμές, θα πρέπει να ‘χεις πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού σου τα πάγια έξοδά σου. Πλέον είναι δική σου ευθύνη να αγχωθείς για το πώς θα βγει το ενοίκιο και τα έξοδα του γραφείου, οι υποχρεώσεις στην εφορία, οι μισθοί των υπαλλήλων σου –αν έχεις–, ένα σωρό άλλα έξοδα και φυσικά να μείνει κι ένα ικανοποιητικό ποσό για εσένα. Αλλιώς δεν έχει νόημα όλο αυτό το εγχείρημα.

Μόλις, όμως, διαπιστώσεις πως είσαι κύριος του εαυτού σου κι ορίζεις εσύ πώς θα γίνουν τα πράγματα, θα αποκτήσεις μια μοναδική δύναμη κι αυτοπεποίθηση. Όλα θα γίνονται όπως εσύ τα ‘χεις φανταστείς, όπως εσύ πιστεύεις ότι είναι καλύτερο –είτε βγει υπέρ σου είτε όχι– και δε θα είσαι έρμαιο των ανωτέρων σου, με τους οποίους ίσως διαφωνούσες ως προς τον χειρισμό των καταστάσεων. Πλέον εσύ είσαι ο ανώτερος κι «αρχηγού παρόντος, πάσα αρχή παυσάτω». Τα σέβη μου, αρχηγέ. Πρέπει, όμως, να είσαι προετοιμασμένος για όλα τα ρίσκα και να αναλαμβάνεις τις ευθύνες σου. Πια είναι όλες δικές σου.

Κάποια στιγμή διαπιστώνεις πως το ταμείο είναι μόνιμα με θετικό πρόσημο, ο λογιστής σου πολύ ικανοποιημένος με τα ισοζύγια της εταιρείας, ο εταιρικός λογαριασμός τραπέζης είναι ιδιαίτερα χορταστικός κι οι πελάτες σου τόσο κεφάτοι όσο αν ψώνιζαν από γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Ναι, είσαι ένας επιτυχημένος επαγγελματίας. Έχεις αποκτήσει όνομα στην αγορά και μάλιστα πολύ θετικό. Ο καπετάνιος είσαι εσύ κι απέφυγες να ρίξεις το πλοίο σου στις ξέρες, οδηγώντας το με μεγάλη επιτυχία από λιμάνι σε λιμάνι. Κι αυτό σου δίνει τη δύναμη να πας ακόμα ψηλότερα. Τα κατάφερες κι αυτό οφείλεται σε ‘σένα. Μπράβο σου.

Συντάκτης: Ελίνα Μυζίθρα
Επιμέλεια κειμένου: Πωλίνα Πανέρη