Η απιστία είναι μία στιγμή σε μια ανθρώπινη σχέση που δημιουργεί συνήθως δυσάρεστα συναισθήματα και τριγμούς στα θεμέλια της. Και φυσικά μπορεί να τη διαλύσει σε χρόνο ρεκόρ ακόμα στις περιπτώσεις μακροχρόνιων σχέσεων. Ουσιαστικά απιστία είναι να έχεις αισθήματα για κάποιον άλλον εκτός από το ταίρι σου ή να ψάχνεις αλλού να βρεις αυτά που υποτίθεται ότι σου δίνει η σχέση σου. Η ίδια η απιστία ως μορφή ανθρώπινης συμπεριφοράς έχει αποτελέσει αντικείμενο μελέτης, ειδικά των Ψυχολόγων, κυρίως αναζητώντας τα αίτια που προκαλούν αυτήν τη συμπεριφορά. Μέσα όμως από τη μεγάλη συζήτηση έχουν καταφέρει να ξεχωρίσουν τέσσερεις βασικές μορφές απιστίας, τις οποίες συναντάμε και πιο συχνά στις ερωτικές σχέσεις.

 

1. Επαφή· η κλασική

Η πιο γνωστή και αδιαμφισβήτητη μορφή απιστίας είναι το κρεβάτι με τρίτο πρόσωπο, όταν μια σχέση είναι ξεκάθαρα μεταξύ των δύο. Οι αιτίες μπορεί να είναι διαφορετικές κάθε φορά, η κατανάλωση αλκοόλ, η αναζήτηση διαφορετικών εμπειριών, η απουσία επιθυμίας στην επίσημη σχέση, η αδυναμία χαρακτήρα, ακόμη κι ο έρωτας που ουδέποτε χτύπησε την πόρτα κι αγνόησε επιδεικτικά οποιαδήποτε ταμπέλα «reserve» υπήρχε γύρω του. Είναι αυτή η μορφή που οδηγεί πιο συχνά σε χωρισμό όταν ο άλλος σύντροφος το μάθει ή το αντιληφθεί.

 

Get Over It! | eBook


€5,00

-----

 

2. Παιχνίδια φαντασίας· τα προχωρημένα

Αν και πολλοί θα υποστηρίξουν ότι οι σκέψεις για κάποιο τρίτο πρόσωπο δεν αποτελούν απιστία, αρκετοί ψυχολόγοι θα απαντήσουν το αντίθετο. Και αυτό γιατί όταν είσαι σε μια σχέση με κάποιον που δηλώνεις ότι σε «καλύπτει» τόσο συναισθηματικά όσο και φυσικά, θεωρητικά δε συντρέχει λόγος να επιθυμείς κάποιον άλλο στο κρεβάτι. Θα πρέπει όμως να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με έρευνες αρκετοί άνθρωποι δυσκολεύονται να εκμυστηρευτούν τις ερωτικές τους σκέψεις, ακόμη και αν βρίσκονται πολύ καιρό σε σχέση. Η φαντασία δεν είναι κάτι μεμπτό, αντιθέτως δείχνει επιθυμία. Όταν όμως το περιστρέφεται γύρω από κάποιο άλλο πρόσωπο -έστω νοητά- τότε μπορεί να σε οδηγήσει σε δύσκολη θέση και να χρειαστεί να χρησιμοποιήσεις το ψέμα, για να καλύψεις τα ακάλυπτα.

 

3. Συναισθήματα για άλλο πρόσωπο· τα πλατωνικά

Ακόμη και εδώ κάποιοι υποστηρίζουν ότι ούτε αυτό είναι μορφή απιστίας. Κι όμως. Όταν είσαι σε μια σχέση και κάνεις τον άλλον να πιστεύει ότι είσαι ερωτευμένος μαζί του ενώ εσύ είσαι αλλού, είναι μια μορφή απιστίας που κάποιοι μάλιστα θα χαρακτήριζαν και ως ακραία. Όπως και στην προηγούμενη περίπτωση, έτσι και εδώ, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσεις πολλά ψέματα και άσκοπες δικαιολογίες, για να καλύψεις την πραγματικότητα. Κάποιοι ίσως μπερδέψουν τη συναισθηματική απιστία με την πλατωνική φιλία αλλά υπάρχουν διαφορές. Η πλατωνική φιλία τηρεί τις απαραίτητες αποστάσεις, αλλά η συναισθηματική απιστία στοχεύει στο ακριβώς αντίθετο. Αναζητάς δηλαδή να έρχεσαι σε πιο συχνή επαφή με το τρίτο πρόσωπο, αφήνοντας το ταίρι σου στο περιθώριο και κάπως έτσι χάνεται η επικοινωνία μεταξύ του ζευγαριού. Και όλοι γνωρίζουν ότι η επικοινωνία μαζί με την εμπιστοσύνη είναι οι θεμέλιοι λίθοι μιας σχέσης.

 

4. Διπλή ζωή· η περίπλοκη 

Σε αυτήν τη μορφή απιστίας τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα και αυτό γιατί το ένα άτομο μιας σχέσης έχει μια κρυφή, παράλληλη ζωή. Έναν άλλο σύντροφο, ίσως ακόμη και σε ένα άλλο μέρος ή με διαφορετικές ασχολίες. Πιο συχνά το συναντάς με άτομα που διατηρούν εξωσυζυγικές σχέσεις. Μια τέτοια μορφή απιστίας περιλαμβάνει σχεδόν όλες τις παραπάνω μορφές και μπορεί να διαρκέσει από λίγο καιρό μέχρι και μερικά χρόνια. Ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και το κινητό τηλέφωνο αποτελούν «εργαλεία» στο χέρι του ατόμου, το οποίο συνήθως επιδιώκει μέσω της διπλής ζωής να επωφεληθεί και από τις δύο παράλληλες σχέσεις, χωρίς πολλές φορές να υπολογίζει τις συνέπειες στα άλλα άτομα.

Η απιστία έχει πλέον συνδεθεί με την απάτη και την κοροϊδία. Οι λέξεις αυτές ακούγονται σκληρές αλλά είναι σύνηθες η ανακάλυψη να σοκάρει. Το μόνο ίσως που θα μπορούσε να «μαλακώσει» την κατάσταση θα ήταν η ειλικρίνεια, η οποία μπορεί να φέρει στενοχώρια αλλά ξεκαθαρίζει κάθε δύσκολη κατάσταση και φέρνει την κάθε ανθρώπινη σχέση στην πραγματική της διάσταση.

Συντάκτης: Κέλλυ Ιακωβίδου
Επιμέλεια κειμένου: Μαρία Ρουσσάκη