Μετά τη στέψη του Καρόλου το Ηνωμένο Βασίλειο ετοιμάζεται να ζήσει και τη βραδιά της Eurovision. Η ελληνική συμμετοχή φέτος με τον Βίκτωρ Βερνίκο δεν είναι και πολύ ελπιδοφόρα αλλά ελπίζουμε να περάσουμε έστω στον τελικό το Σάββατο 13 Μαΐου. Παρ’ όλα αυτά υπήρξαν κάποιες άλλες ελληνικές συμμετοχές που ακόμη και σήμερα οι fans του διαγωνισμού δεν μπορούν να ξεχάσουν. Δεν ήταν τόσο εντυπωσιακές όσον αφορά στη μουσική και στο τραγούδι αλλά κυρίως λόγω της εμφάνισης των Ελλήνων καλλιτεχνών στη βραδιά του τελικού. Η αλήθεια είναι ότι πριν τη δεκαετία του ‘80 οι περισσότερες εμφανίσεις των χωρών δεν ήταν τόσο φαντασμαγορικές και ειδικά οι ελληνικές εμφανίσεις. Περίπου στο τέλος της δεκαετίας του 90 και μετά άρχισαν τα τραγούδια να παίρνουν μορφή τηλεοπτικού show με εφέ που δεν τα έχουμε δει ούτε σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Και φυσικά άρχισε ακόμα πιο έντονα η εμπορική εκμετάλλευση του διαγωνισμού. Συγκεντρώσαμε λοιπόν τις δέκα πιο εντυπωσιακές εμφανίσεις των ελληνικών συμμετοχών από το 1974 μέχρι σήμερα, οι οποίες έμειναν για κάποιους λόγους αξέχαστες στους fans και βέβαια στην πλειοψηφία τους έλαβαν χώρα μετά το 2001.

 

1. «Μάθημα Σολφέζ» Λονδίνο 1977 – Ερμηνευτές: Πασχάλης, Μπέσυ Αργυράκη, Μαριάννα Τόλη & Ρόμπερτ Γουίλιαμς

Η πρώτη υψηλή θέση της Ελλάδας στη Eurovision ήταν η εμφάνισή μας εκείνο το βράδυ στο Λονδίνο. Η ομάδα του «Μάθημα Σολφέζ» με τον Πασχάλη, τη Μαριάννα, τον Ρομπέρτ και την Μπέσυ κατάφερε να πάρει την 5η θέση ανάμεσα σε 18 συμμετοχές. Το τραγούδι αυτό ξεχώρισε, γιατί είχε τέσσερις ερμηνευτές επί σκηνής με ρούχα ραμμένα στο ίδιο στιλ και χρωματισμό αλλά και γιατί μιλούσε τη διεθνή γλώσσα της Μουσικής: «Αβάντι Ντο Φα Φα Σολ Φα Σολ Μι Μι…». Οι φήμες εκείνη την εποχή ήθελαν την EBU να επισκέπτεται την Ελλάδα, για να δει αν μπορεί να διοργανώσει τον διαγωνισμό της Eurovision αλλά η τότε ελληνική κυβέρνηση είχε φανεί διστακτική ως προς αυτό. Παρ’ όλο που έγινε ένα σαμποτάζ στα μικρόφωνα, το τραγούδι γνώρισε μεγάλη επιτυχία και μετά το διαγωνισμό. Ίσως καμιά φορά όσο και να σαμποτάρεις μια εμφάνιση, η ερμηνεία και η σκηνική παρουσία μπορούν να θριαμβεύσουν. Το «μάθημα Σολφέζ» μπήκε στο Σουηδικό top 10, διασκευάστηκε και σε άλλες γλώσσες και κράτησε ρεκόρ της καλύτερης ελληνικής συμμετοχής μέχρι το 2001.

 

2. «Ελλάδα, χώρα του φωτός» Millstreet 1993 – Ερμηνεύτρια: Καίτη Γαρμπή

Αν ρωτήσεις τους Έλληνες τι θυμούνται από τη Eurovision του 1993, σίγουρα θα βγούνε και θα πούνε το φόρεμα της Καίτης Γαρμπή. Και οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι το ίδιο θα πούνε. Η Καιτούλα μας έκανε μια ολόκληρη Ευρώπη να παραμιλάει με αυτό το επικό φόρεμα -δημιουργία της Σήλιας Κριθαριώτη- σε μια εμφάνιση που ακόμη και σήμερα οι παλιοί της Eurovision δεν μπορούν να ξεχάσουν. Για την ιστορία να πούμε ότι η Καιτούλα κρατάει ακόμη το ρεκόρ με το μεγαλύτερο πλάνο στα μάτια της -σε δευτερόλεπτα- και ευτυχώς για τον κάμεραμαν που επικεντρώθηκε στα μάτια της και όχι μόνο στο φόρεμα. Παρ’ όλα αυτά η εμφάνιση αυτή μας χάρισε την 9η θέση ανάμεσα σε 25 συμμετοχές στην Ιρλανδία, κι ενώ η Καιτούλα τραγουδούσε για την Ελλάδα, τη χώρα του φωτός, οι Ευρωπαίοι βρήκαν το φως τους με την Καιτούλα.

 

3. “I ‘ll die for you” Κοπεγχάγη 2001 – Ερμηνευτές: Antique

Μετά την εμφάνιση της Καίτης Γαρμπή έγιναν κάποιες φιλότιμες προσπάθειες, ενώ κάποιες χρονιές η Ελλάδα δεν κατέβηκε καν στο διαγωνισμό. Παρ’ όλα αυτά το 2001 ένα μαγικό ντουέτο από τη Σουηδία, οι Antique -η Έλενα Παπαρίζου και ο Νίκος Παναγιωτίδης- συμμετείχαν στο διαγωνισμό της επιλογής του ελληνικού τραγουδιού. Εκεί πήραν επάξια με την ψήφο του κοινού το δικαίωμα συμμετοχής με το τραγούδι “Die for you”. Ήταν η πρώτη φορά που η Ελλάδα κατέβηκε με ελληνικό και αγγλικό στίχο και πάντρεψε την ποπ μουσική με το ελληνικό μπουζούκι. Ένας συνδυασμός που δεν είχε ξαναδεί η Ευρώπη. Η συμμετοχή μας αυτή μάς έμεινε αξέχαστη, γιατί ανέβασε τα τηλεοπτικά νούμερα της Eurovision στην ΕΡΤ και φυσικά γιατί πήραμε την 3η θέση. Μια θέση που τότε την υποδεχτήκαμε σαν πρώτη θέση. Επιπλέον, στην τελική ψηφοφορία του τελικού καταφέραμε και μας ψήφισαν το 98% των άλλων χωρών, κάτι που δεν είχε ξαναγίνει σε προηγούμενους διαγωνισμούς. Η Έλενα Παπαρίζου βέβαια τότε δεν είχε πει την τελευταία της λέξη.

 

4. “S.A.G.A.P.O.” Tallinn 2002 – Ερμηνευτής: Μιχάλης Ρακιντζής

Μόλις φυσικά είδαμε στην Ελλάδα ότι μπορούμε να κερδίσουμε τη Eurovision και αυτό το πανηγύρι Να γίνει και στη χώρα μας, μας έπιασε μια φρενίτιδα. Άρχισαν οι καβγάδες, τα στοιχήματα, τα κουτσομπολιά ο χαμός ο κακός και ξαφνικά στην επιλογή του ελληνικού κομματιού εμφανίστηκαν κάποιοι ερμηνευτές που δεν τους υπολογίζαμε ποτέ ότι θα θέλουν να συμμετέχουν στη Eurovision. Η βραδιά εκείνη του ελληνικού τελικού ήταν κάτι παράδοξο, γιατί εν τέλει κέρδισε ο Μιχάλης Ρακιντζής με το τραγούδι του “S.A.G.A.P.O.”. Η εμφάνιση του όμως στον τελικό ήτανε κάτι που δεν μπορούμε να ξεχάσουμε. Ήταν ένα βαθμολογικό Βατερλό μετά και την επιτυχία των Antique. Πήραμε ελάχιστους βαθμούς, τους οποίους σύμφωνα με τις κακές γλώσσες τους λάβαμε από την ευρωπαϊκή gay community. Αυτό συνέβη κυρίως γιατί η εμφάνιση του Μιχάλη μαζί με τους μουσικούς πήγε να θυμίσει ρομπότ και κατέληξε να μοιάζει με Ματ σε μουσική πορεία που θύμιζαν κάτι από “Blue Oyster” στην ταινία “Police academy”. Η παράφραση της λέξης «Σ’ αγαπώ» με λατινικά ως ένας κωδικός δε βοήθησε και πολύ τους Ευρωπαίους αλλά έχουμε επάξια μπει στις λίστες με τις πιο εκκεντρικές εμφανίσεις της δεκαετίας του ’00. Και φυσικά όσοι θέλουμε να τρολάρουμε το θεσμό της Eurovision στις Απόκριες, η πρώτη μας σκέψη πάντα μα πάντα θα πηγαίνει στο μυστικό κωδικό του Μιχάλη Ρακιντζή εκείνο το βράδυ στο Ταλίν της Εσθονίας. Just say the magic word!

 

5. “Shake it” Κωνσταντινούπολη 2004 – Ερμηνευτής: Σάκης Ρουβάς

Φτάσαμε αισίως στο 2004, τη χρονιά των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά και τη χρονιά που ο θεός Σάκης ανέβηκε στη σκηνή της Eurovision. Ήταν δίκαιο και έγινε πράξη. Και τι πράξη! Έχοντας μόνο δύο χορεύτριες μαζί του -εντάξει ο Σάκης δε χρειαζότανε κι άλλο κόσμο- «κατάπιε» τη σκηνή, ειδικά στη φάση που έσκισε το μπλουζάκι και από διαγωνισμό τραγουδιού , το γυρίσαμε στο «Χωρίς Ανάσα». Κανείς euro-fan δεν μπορεί να το ξεχάσει. Όχι ότι εμείς μπορούμε να το ξεχάσουμε δηλαδή. Η εμφάνισή του στον ημιτελικό και στον τελικό ήταν εξαιρετική μέσα στην Κωνσταντινούπολη, αποθεώθηκε και από Τούρκους αλλά και από άλλους Ευρωπαίους fans και αν δεν ήταν η Ρουσλάνα -η οποία κολλούσε πάνω του σε κάθε του εμφάνιση δημοσιογραφική- ίσως να είχαμε κατακτήσει τότε την πρώτη θέση. Το σίγουρο όμως είναι ένα: κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει την εμφάνιση αυτή του Σάκη, η οποία «έστρωσε» το χαλί για την επιτυχία της επόμενης χρονιάς.

 

6. “My Number One” Κίεβο 2005 – Ερμηνεύτρια: Έλενα Παπαρίζου

Το 2001 δεν είχε πει η Έλενα Παπαρίζου την τελευταία της λέξη. Την είπε τελικά το 2005 στο Κίεβο της Ουκρανίας. Η μοναδική μας νίκη στο θεσμό με την Έλενα Παπαρίζου ήταν το τραγούδι “My number one”. Ένα τραγούδι που -όπως είπε η στιχουργός Ναταλία Γερμανού- δε γινόταν να βγει σε άλλη θέση παρά μόνο στην πρώτη. Η εμφάνιση της Έλενας -ανήμερα της ονομαστικής της γιορτής- ήταν υπέροχη: κανένας δεν έχει ξεχάσει τα πόδια της, το χορευτικό, την παραδοσιακή «λύρα» ως μέρος της εμφάνισης, το φόρεμά της στα χρώματα του ηλιοβασιλέματος. Σίγουρα κάτι τέτοιο δε ξεχνιέται ποτέ. Για αυτό και βγήκε 5ο καλύτερο νικητήριο τραγούδι στη γιορτή της EBU για τα 50 χρόνια της Eurovision.

 

7. “My secret combination” Βελιγράδι 2008 – Ερμηνεύτρια: Καλομοίρα Σαράντη

Μετά και τη νίκη της Έλενας άρχισαν τα νούμερα της Ελλάδας πλέον να πέφτουν στη Eurovision. Αυτό μέχρι το 2008, όταν και στον ελληνικό τελικό κέρδισε το Καλομοιράκι. Όπως ήταν αναμενόμενο το τραγούδι που ερμήνευσε ήταν στα αγγλικά και ονομαζόταν “My secret combination”. Ευτυχώς όμως που ο δικός της κρυφός συνδυασμός δεν είχε την ίδια τύχη με τη μαγική λέξη του Μιχάλη Ρακιντζή το 2001. Η Καλομοίρα με τις ευχές της Jennifer Lopez -το brand Jlo επιμελήθηκε τα ρούχα που φόρεσε στον ημιτελικό και στον τελικό- ανέβηκε στη σκηνή σ’ ένα φαντασμαγορικό σκηνικό. Ένα ολόκληρο βιβλίο που άνοιγε και έβγαινε από μέσα η Καλομοίρα καθώς και η αλλαγή ρούχου on stage χαρακτηρίστηκε μεν κιτς αλλά ήταν φαντασμαγορικό. Η Καλομοίρα έδωσε τα ρέστα της σε ένα RnB κομμάτι με στοιχεία Ανατολής και κατέκτησε την 3η θέση, προσθέτοντας ακόμα μία επιτυχία στις ελληνικές συμμετοχές του διαγωνισμού. Αν και της άξιζε η πρωτιά, το τραγούδι έγινε τεράστια εμπορική επιτυχία και ανέβηκε στα ευρωπαϊκά charts πολύ πιο πάνω και από τα τραγούδια που πήραν την 1η και 2η θέση. Μετά τη λήξη του τελικού μάθαμε ότι είχε τερματίσει πρώτο στον ημιτελικό!

 

8. “Alcohol is free” Malmö 2013 – Ερμηνευτές: Koza Mostra ft Αγάθωνας Ιακωβίδης

Όπως θυμόμαστε, μετά και την επιτυχία της Καλομοίρας, η ελληνική κρίση χτύπησε την Ελλάδα και οι συμμετοχές στη Eurovision πήραν τον κατήφορο. Aν και έγιναν φιλότιμες προσπάθειες το 2009 με τον Σάκη, το 2010 με τον Aλκαίο και το 2011 με τον Λούκα Γιώρκα και τον Stereo Mike, φτάσαμε στο 2013, για να στείλουμε τελικά ένα τραγούδι αρκετά διαφορετικό από τα αναμενόμενα. Οι μεν Ευρωπαίοι νόμιζαν ότι τρολάραμε τον εαυτό μας αλλά ουσιαστικά εμείς τρολάραμε αυτούς. Με το τραγούδι “Alcohol is free” πουλήσαμε λίγο τη δικιά μας τρέλα. Όπως είπε και ο Γερμανός σχολιαστής: «Αυτοί είναι οι πραγματικοί Έλληνες όσο και να τους χτυπήσει η κρίση. Γεια μας!». Είδαμε στη σκηνή τους Koza Mostra με σκωτσέζικα kilts και στη μέση η μοναδική ανεπανάληπτη φιγούρα του Αγάθωνα Ιακωβίδη με το μπαγλαμαδάκι να δίνει τη δική του ελληνική νότα στο τραγούδι. Δεν είχαμε βλέψεις για υψηλή θέση και πήγαμε χωρίς καθόλου προσδοκίες. Οι περισσότεροι γελούσαμε και δεν υπολογίζαμε ότι μπορεί να έπιανε μια καλή θέση. Με σχεδόν μηδενικό budget και σχεδόν χωρίς καθόλου promotion πήραμε την 6η θέση, κάτι το οποίο δεν είχαμε υπολογίσει. Το αστείο είναι ότι στον ημιτελικό που συμμετείχε το τραγούδι μας βγήκε 2ο ανάμεσα στις 17 χώρες που συμμετείχαν. Οι στίχοι του τραγουδιού θύμιζαν περισσότερο σάτιρα του Χάρρυ Κλυνν, ήταν στα ελληνικά, ενώ το ρεφρέν έλεγε μόνο μία φράση “Alcohol is free, alcohol is free…” Δηλαδή τι άλλο χρειαζόταν η Ευρώπη, για να σε λατρέψει και θα σε ψηφίσει;

 

9. “Last Dance” Rotterdam 2021 – Ερμηνεύτρια: Stefania Liberakakis

Τα τελευταία χρόνια, οι εμφανίσεις της Ελλάδας στη Eurovision έχουν να κάνουν συνήθως με ανάθεση σε κάποιο νεαρό ή νεαρή τραγουδίστρια που ζει στο εξωτερικό. Η πρώτη τέτοια κίνηση έγινε το 2020 με τη 18χρονη τότε youtuber Στεφανία, Ελληνίδα που έχει γεννηθεί στην Ολλανδία. Λόγω ακύρωσης του διαγωνισμού εξαιτίας της πανδημίας Covid-19, το τραγούδι της “Supergirl” έμεινε στο αρχείο. Παρόλα αυτά η EBU αποφάσισε να κρατήσει τους ίδιους συμμετέχοντες το 2020 αλλά με διαφορετικά τραγούδια και η Στεφανία τελικά πήγε στο διαγωνισμό με το τραγούδι “Last Dance”. Η σκηνική της παρουσία ήταν πάρα πολύ εντυπωσιακή. Όχι όμως για το κοινό που ήτανε στο γήπεδο αλλά για το τηλεοπτικό κοινό καθώς ήταν με green screen και η νεαρή Στεφανία δυστυχώς -αν και ήταν πολύ εντυπωσιακή- δεν μπορούσε να χορέψει. Φωνητικά ήταν εξαιρετική και ελπίζαμε σε μια καλύτερη θέση καθώς ο διαγωνισμός γινόταν στην Ολλανδία. Οι πινελιές όμως του Φωκά Ευαγγελινού ναι μεν έκαναν θαύματα πάνω στη σκηνή, η βαθμολογία δεν ήταν η αναμενόμενη και περιοριστήκαμε στη 10η θέση. Ακόμη θυμόμαστε τους χορευτές με τα λευκά κοστούμια και τις πράσινες ολόσωμες φόρμες που καλύπτουν μέχρι και το πρόσωπο να χορεύουν σχεδόν αόρατοι αλλά και τους βαθμούς που πήραμε από χώρες που δεν ελπίζαμε ότι θα μας ψήφιζαν και ποτέ.

 

10. “Die Together” Τορίνο 2022 – Ερμηνευτρια: Amanda Georgiadi Tenfjord

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η επιλογή της Amanda Georgiadi Tenfjord με το τραγούδι “Die together” στο διαγωνισμό της Eurovision στο Τορίνο της Ιταλίας. Δεν ήμασταν και πάλι πολύ αισιόδοξοι αλλά η σκηνική της παρουσία -δια χειρός Φωκά Ευαγγελινού- και το νεραϊδίσιο φόρεμα της Σήλιας Κριθαριώτη άρχισαν να πείθουν τους Fans αλλά και εμάς για ένα καλό πλασάρισμα στην πρώτη δεκάδα. Η κορώνα της έφτασε στον ουρανό και η J.K. Rowling έγραψε ένα διθυραμβικό σχόλιο στο Twitter. Και πάλι με χαμηλό budget αλλά με πολύ ταλέντο πλασαριστήκαμε στην 8η θέση. Ας μην είμαστε αχάριστοι, η 25χρονη Ελληνονορβηγέζα Amanda ήταν απλά υπέροχη!

 

Πηγή φωτογραφίας

Συντάκτης: Κέλλυ Ιακωβίδου
Επιμέλεια κειμένου: Ζηνοβία Τσαρτσίδου