Ο κινηματογράφος ήταν πάντα ένα μέσο αφήγησης κι ο ρόλος του αφηγητή ήταν ένα κρίσιμο μέρος αυτής της ιστορίας. Είτε πρόκειται για φωνητική αφήγηση είτε για παντογνωστική παρουσία, ο αφηγητής βοηθά στο να καθοδηγήσει το κοινό μέσα από την αφήγηση της ταινίας και μπορεί συχνά να προσθέσει βάθος και διάσταση στην ιστορία που λέγεται. Σε αυτό το άρθρο, θα εξερευνήσουμε τα πολλά πρόσωπα του αφηγητή της ταινίας, από την κλασική φωνή έως τις πιο πειραματικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται στον σύγχρονο κινηματογράφο. Μέσα από την εξέταση διαφόρων παραδειγμάτων και τεχνικών, ελπίζουμε να ρίξουμε φως στον σημαντικό ρόλο του αφηγητή, στη δημιουργία μιας συναρπαστικής και καθηλωτικής κινηματογραφικής εμπειρίας.

Ο αφηγηματικός κινηματογράφος αναφέρεται σε ταινίες που αφηγούνται μια ιστορία, ακολουθώντας συχνά μια παραδοσιακή δομή τριών πράξεων με αρχή, μέση και τέλος. Αυτός ο τύπος κινηματογράφου δίνει έμφαση στην πλοκή, στην ανάπτυξη χαρακτήρων και στη σαφή εξέλιξη των γεγονότων. Ο αφηγηματικός κινηματογράφος είναι η πιο κοινή μορφή δημιουργίας ταινιών και μπορεί να βρεθεί σε είδη όπως το δράμα, η δράση, ο ρομαντισμός κι η κωμωδία. Συχνά έρχεται σε αντίθεση με άλλες μορφές κινηματογράφου, όπως το πειραματικό ή το ντοκιμαντέρ, που δίνουν προτεραιότητα σε διαφορετικά στοιχεία, όπως το οπτικό στυλ ή τον ρεαλισμό.

Η αφήγηση της φωνής του Θεού στον κινηματογράφο είναι μια τεχνική που χρησιμοποιείται εδώ κι αιώνες για να προσθέσει μια ισχυρή κι έγκυρη παρουσία σε μια ταινία. Συνήθως εκδίδεται από μια ανδρική φωνή με επιβλητική παρουσία. Η αφήγηση της φωνής του Θεού μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσει μια αίσθηση κυρίαρχης δύναμης ή μια αίσθηση θεϊκής παρέμβασης στην ιστορία που λέγεται. Η τεχνική έχει χρησιμοποιηθεί σε διάφορα είδη, από επικά δράματα μέχρι ντοκιμαντέρ, και μπορεί να εντοπιστεί από τις πρώτες μέρες του κινηματογράφου. Ένα από τα πιο εμβληματικά παραδείγματα της αφήγησης της φωνής του Θεού είναι η έναρξη της ταινίας του 1956, “The Ten Commandments”, όπου ο ηθοποιός Τσάρλτον Χέστον δίνει μια ισχυρή κι επιβλητική φωνή ως Μωυσής, εισάγοντας το βιβλικό σκηνικό και τα θέματα της ιστορίας. Πιο πρόσφατα παραδείγματα αφήγησης της φωνής του Θεού μπορείτε να δείτε σε ταινίες όπως το «Bruce Almighty», όπου ο ηθοποιός Morgan Freeman υποδύεται τον Θεό, παρέχοντας μια χαλαρωτική και καθησυχαστική φωνή καθώς καθοδηγεί τον πρωταγωνιστή της ταινίας στις κωμικές δοκιμασίες του.

Ενώ η αφήγηση της φωνής του Θεού μπορεί να είναι αποτελεσματική στη δημιουργία μιας αίσθησης δύναμης κι εξουσίας, μπορεί επίσης να επικριθεί ότι είναι υπερβολικά ελεγκτική ή βαριά. Παρ’ όλα αυτά, η χρήση του στον κινηματογράφο παραμένει ένα ισχυρό εργαλείο για τους κινηματογραφιστές που θέλουν να προσθέσουν μια αίσθηση υπέρβασης και πνευματικής ισχύος στις ιστορίες τους. Η τεχνική «φωνή του γράμματος» είναι μια αφηγηματική τεχνική που χρησιμοποιείται στον κινηματογράφο για να προσφέρει σημαντικές πληροφορίες ή να προωθήσει την πλοκή μέσω της χρήση επιστολής ή άλλου γραπτού εγγράφου. Σε αυτήν την τεχνική, ένας χαρακτήρας διαβάζει συχνά το περιεχόμενο του γράμματος φωναχτά, επιτρέποντας στο κοινό να ακούσει το περιεχόμενό του και να αποκτήσει εικόνα για την ιστορία.Η τεχνική μπορεί να βρεθεί σε πολλά διαφορετικά είδη ταινιών, από δράματα εποχής έως μοντέρνα θρίλερ. Συχνά χρησιμοποιείται για να μεταφέρει σημαντικά σημεία της πλοκής ή για να αποκαλύψει μυστικά που οι χαρακτήρες μπορεί να κρατούσαν ο ένας από τον άλλον ή από τον εαυτό τους.

Ένα από τα πιο διάσημα παραδείγματα της τεχνικής της φωνής της επιστολής (ή του γράμματος) μπορεί να βρεθεί στην ταινία “The Shawshank Redemption”  όπου ο χαρακτήρας Andy Dufresne στέλνει ένα γράμμα στον φίλο και συγκρατούμενο του Red, αναφέροντας λεπτομερώς τη θέση ενός θαμμένου θησαυρού. Ο Red διαβάζει το γράμμα φωναχτά, επιτρέποντας στο κοινό να ακούσει το περιεχόμενο και καθορίζοντας την πλοκή της ταινίας. Άλλες ταινίες που χρησιμοποιούν τη φωνή της τεχνικής της επιστολής περιλαμβάνουν το “Pride & Prejudice”, όπου διάφοροι χαρακτήρες διαβάζουν γράμματα για να μεταφέρουν εξελίξεις πλοκής, και “The Notebook”, όπου ο τίτλος χαρακτήρας γράφει μια σειρά από γράμματα στον έρωτά του και τα διαβάζει δυνατά στη σημερινή εποχή.

Η τεχνική “Deus Ex Machina” είναι μια αφηγηματική τεχνική στον κινηματογράφο στην οποία ένα φαινομενικά ανυπέρβλητο πρόβλημα λύνεται ξαφνικά και γρήγορα από έναν νέο χαρακτήρα, έναν νέο γεγονός ή μια απροσδόκητη λύση που δε συνδέεται με την ιστορία με λογικό κι αναμενόμενο τρόπο. Ο όρος «Deus Ex Machina» προέρχεται από το ελληνικό θέατρο, όπου ένας θεός κατέβαινε από πάνω από τη σκηνή για να παρέμβει και να λύσει τα προβλήματα των χαρακτήρων. Στον κινηματογράφο, η τεχνική Deus Ex Machina μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως συντόμευση ή μια γρήγορη λύση σε μια ιστορία, αλλά μπορεί επίσης να θεωρηθεί ως μια φθηνή και μη ικανοποιητική λύση, ειδικά εάν δεν είναι καλά εδραιωμένη ή σωστά αναπτυγμένη. Ένα παράδειγμα της τεχνικής Deus Ex Machina στον κινηματογράφο μπορεί να βρεθεί στην ταινία “War of the Worlds”, στην οποία οι εξωγήινοι νικιούνται τελικά από έναν ιό που προσβάλλεται η κόρη του κύριου χαρακτήρα, καθιστώντας το ανοσοποιητικό σύστημα των εξωγήινων αβοήθητο. Αυτή η λύση είναι απροσδόκητη και ξαφνική κι ορισμένοι θεατές τη θεώρησαν ως μια επινοημένη και μη ικανοποιητική λύση της ιστορίας.

Ένα άλλο παράδειγμα της τεχνικής Deus Ex Machina μπορεί να βρεθεί στο «The Lord of the Rings: The Return of the King», στο οποίο δυνάμεις εμφανίζονται ξαφνικά και σώζουν τους κύριους χαρακτήρες από βέβαιο όλεθρο. Αν κι αυτή η λύση έχει προηγούμενο στις προηγούμενες ταινίες, ορισμένοι θεατές βρήκαν ότι ήταν μια βολική και μη βιώσιμη λύση στα προβλήματα των χαρακτήρων. Συνολικά, η τεχνική Deus Ex Machina μπορεί να είναι ένα αποτελεσματικό αφηγηματικό εργαλείο, αλλά θα πρέπει να χρησιμοποιείται προσεκτικά και με φειδώ για να αποφευχθεί να γίνει φθηνή μια ιστορία.

Η επαναλαμβανόμενη φωνή είναι μια τεχνική αφήγησης στον κινηματογράφο κατά την οποία οι εσωτερικές σκέψεις ή οι διάλογοι ενός χαρακτήρα ακούγονται ή εκφράζονται δυνατά. Αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται για να παρέχει μια εικόνα για την εσωτερική κατάσταση του νου, τα συναισθήματα και τα κίνητρα ενός χαρακτήρα. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί με διαφορετικούς τρόπους στον κινηματογράφο, όπως για να αποκαλύψει τις σκέψεις και τα συναισθήματα ενός χαρακτήρα σ’ ένα συγκεκριμένο θέμα, για να δημιουργήσει αντίθεση μεταξύ αυτού που λέει κι αυτού που σκέφτεται ή για να δώσει μια ματιά στο υποσυνείδητο του χαρακτήρα.Ένα παράδειγμα επαναλαμβανόμενης φωνής στον κινηματογράφο μπορεί να βρεθεί στην ταινία “American Beauty”. Σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, ο κεντρικός χαρακτήρας, ο Λέστερ Μπέρναμ, εκφράζει τις σκέψεις του και τις εσωτερικευμένες απογοητεύσεις του. Αυτή η επαναλαμβανόμενη φωνή παρέχει μια εικόνα της ψυχικής κατάστασης και των συναισθηματικών αγώνων του Λέστερ, καθώς πλοηγείται στις σχέσεις του με τη γυναίκα του, την κόρη του και μια έφηβη με την οποία είναι ερωτευμένος.

Ένα άλλο παράδειγμα μπορεί να βρεθεί στην ταινία «Fight Club», στην οποία η εσωτερική φωνή του αφηγητή ακούγεται επανειλημμένα σε όλη την ταινία, παρέχοντας ένα παράθυρο στην εσωτερική του σύγκρουση με τη δική του ταυτότητα. Η εσωτερική φωνή του αφηγητή δημιουργεί επίσης μια αίσθηση έντασης κι ανησυχίας, καθώς η φωνή του γίνεται όλο και πιο ασταθής κι απρόβλεπτη καθώς εξελίσσεται η πλοκή.

Στον κόσμο του αφηγηματικού κινηματογράφου, η τέχνη της αφήγησης έχει δημιουργηθεί προσεκτικά με τα χρόνια για να μας μεταφέρει σε διαφορετικούς κόσμους και να εξερευνήσει την ανθρώπινη εμπειρία. Ας περιμένουμε με ανυπομονησία τις νέες ιστορίες και τους δημιουργικούς τρόπους με τους οποίους οι κινηματογραφιστές θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν αυτό το ισχυρό αφηγηματικό εργαλείο για να αιχμαλωτίσουν το κοινό.

Συντάκτης: Αναστασία Ασωνίτη
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου