Η εμπειρία μου ως αεροσυνοδός ήταν ίσως απ’ τις πιο έντονες και σημαντικές γραμμές που έχω προσθέσει στο βιογραφικό μου έως τώρα. Ζώντας στο εξωτερικό και ταξιδεύοντας σε όλον τον κόσμο μαθαίνεις καλύτερα τους άλλους, με ό,τι συνεπάγεται αυτό∙ άλλους πολιτισμούς, ανθρώπους, τρόπους επικοινωνίας, αλλά πρωτίστως μαθαίνεις τον ίδιο σου τον εαυτό.

Το σεβαστό διάστημα των τριών χρόνων που έκανα αυτό το πολύ ιδιαίτερο επάγγελμα με οδήγησε σε ένα πολύ βασικό συμπέρασμα. Δεν υπάρχει παιδεία γενικά σε ό,τι αφορά το κομμάτι αυτό και συγκαταλέγω και τον εαυτό μου μέσα μέχρι να ασχοληθώ επαγγελματικά με τις πτήσεις. Πάμε, λοιπόν, να δούμε μερικά βασικά πραγματάκια με το τι νομίζουν οι επιβάτες και τι ισχύει τελικά.

1.Τι νομίζουν: Τα φώτα στις πτήσεις, κυρίως τις νυχτερινές, σβήνουν για να ξεκουραστούμε ή να κοιμηθούμε.

Τι ισχύει: Τα φώτα στις νυχτερινές πτήσεις σβήνουν για να εξοικειωθεί η όρασή μας με τις συνθήκες του εξωτερικού περιβάλλοντος σε περίπτωση που χρειαστεί για οποιοδήποτε λόγο να εγκαταλείψουμε το αεροπλάνο. Δηλαδή, να συνηθίσει η όρασή μας στο σκοτάδι ώστε να μπορούμε να βλέπουμε τη νύχτα καλύτερα.

2.Τι νομίζουν: Η αεροσυνοδός είναι εκεί για να μας σερβίρει ή να μας εξυπηρετήσει σε ό,τι μας έρθει στο μυαλό να ζητήσουμε.

Τι ισχύει: Οι αεροσυνοδοί εκπαιδεύονται πάρα πολύ για να μπορέσουμε να ταξιδέψουμε με ασφάλεια. Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι οι σερβιτόροι μας ή ο,τι άλλο. Ξέρουν πρώτες βοήθειες, τρόπους να αμυνθούν σε περίπτωση που κάποιος τους επιτεθεί, μέχρι και το πώς να φέρουν στον κόσμο ένα μωρό στον αέρα, αν χρειαστεί. Γι’ αυτό το λόγο τους σεβόμαστε και κυρίως δεν τους εκνευρίζουμε.

3.Τι νομίζουν: Το φαγητό δεν είναι σ’ όλες τις εταιρείες τόσο νόστιμο, ας κάνω παράπονα.

Τι ισχύει: Ανάλογα με τις ώρες που θα διαρκέσει η πτήση μας, είναι σχεδιασμένο θερμιδικά ένα πλάνο γευμάτων που θα μας βομβαρδίσει με τις απαραίτητες θερμίδες που χρειαζόμαστε, ώστε αν συμβεί κάτι να μπορούμε να περάσουμε χωρίς την ανάγκη τροφής τις επόμενες 48 ώρες. Τι σημαίνει αυτό; Πολλές θερμίδες, καμία θρεπτική αξία και προμαγειρεμένο φαγητό με επιπλέον συντηρητικά. Εκτός κι αν πετάτε first class, όπου επειδή πληρώνετε και 10.000 ευρώ one way κάνουν μία έξτρα προσπάθεια να μείνετε ευχαριστημένοι.

4.Τι νομίζουν: Α! Ένα καμπανάκι πάνω απ’ το κεφάλι μου, ας το πατήσω για να ζητήσω νερό ή duty free ή ό,τι άλλο μου έρθει.

Τι ισχύει: Το call bell, έχει έναν ειδικό ήχο που κατά την εκπαίδευση το συνδυάζεις με μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης κι αυτό γιατί δεν το ακούς συχνά. Αυτό μπορεί να είναι ή θέμα υγείας ή κάποια φωτιά ή ό,τι μπορεί να προκύψει κατά τη διάρκεια μιας πτήσης. Μετά από άπειρες χρήσεις του αυτός ο ήχος γίνεται απλά ένας ακόμα ήχος εν ώρα πτήσης. Κι αυτό είναι κακό για μας. Γιατί επειδή ξέρει η αεροσυνοδός ότι θα ζητήσουμε κάτι άκυρο, πιστέψτε με, θα έρθει όποτε θέλει και χωρίς όρεξη. Ειδικά αν έχει τελειώσει κάποιο σέρβις πριν, που σημαίνει ότι μόλις μας εξυπηρέτησε κι είναι η ώρα της να ξεκουραστεί.

5.Τι νομίζουν: Πάντως οι αεροσυνοδοί είναι πάντα βαμμένες και περιποιημένες, μπράβο τους.

Τι ισχύει: Αν έχεις να πετάξεις στις πέντε το πρωί κι η πτήση μπορεί να έχει διάρκεια 15 ωρών για να αλλάξεις ήπειρο, το τελευταίο πράγμα που θες είναι να βαφτείς. Όταν δε το βάψιμό σου πρέπει να περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα για ένα ολοκληρωμένο επαγγελματικό μακιγιάζ, από make up μέχρι κόκκινο κραγιόν, ακόμα χειρότερα. Το κακό είναι ότι δεν έχεις επιλογή γιατί περνάς check για την εμφάνισή σου. Οι αεροσυνοδοί βάφονται καταρχάς γιατί πρέπει να αποπνέουν μια ήρεμη κι όμορφη διάθεση στους επιβάτες. Να μη φαίνεται αν είναι κουρασμένες ή αν φοβούνται. Σε οποιαδήποτε ώρα και στιγμή, είτε συμβεί κάτι είτε όχι. Απλό;

Τα αεροπλάνα, γενικά, θεωρούνται απ’ τα ασφαλέστερα μέσα μεταφοράς. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε σε περίπτωση ανάγκης. Είναι (ή τουλάχιστον θα έπρεπε να είναι) ευδιάκριτο ότι η ύπαρξη αυτών των ανθρώπων στις πτήσεις μας είναι κυρίως για την ασφάλειά μας. Έτσι, πρέπει να σεβόμαστε τους ίδιους και το επάγγελμα που έχουν επιλέξει –παρά τις δυσκολίες– να κάνουν.

Έχω πάρα πολλά ακόμη να πω, γι’ αυτό ελπίζω να σας άρεσε αυτή η προσέγγιση και να επανέλθω με ακόμα περισσότερα tips!

Μέχρι τότε sit back, relax and enjoy your flight!

Συντάκτης: Λίνα Καράτση
Επιμέλεια κειμένου: Πωλίνα Πανέρη