

Ξεκινά κάπως αθώα. Σχεδόν γλυκούλικα. Ένα μικρό, γούνινο πλασματάκι με κοφτερά δοντάκια, σαν να ξεπήδησε από παιδικό παραμύθι που το έγραψε ο Tim Burton, μετά από υπερκατανάλωση ζάχαρης, στο ξεχασμένο εργοστάσιο σοκολάτας του Γούιλι Γούανκα. Το κοιτάς και δεν ξέρεις αν θες να το αγκαλιάσεις ή να του κάνεις ευχέλαιο. Κι όμως— η κούκλα Labubu δεν είναι απλώς μια φιγούρα. Είναι ένα φαινόμενο. Ένας δαιμονικά χαριτωμένος εθισμός που, πριν το καταλάβεις, μπορεί να σου έχει φάει τον χώρο στο ράφι, το budget σου και (αν είσαι άτυχος/η) και το μυαλό.
Ας πάρουμε τα πράγματα απ’ την αρχή.
Το 2015, ένας εικαστικός από το Χονγκ Κονγκ, ο Kasing Lung, έπλασε την κούκλα Labubu. Ένα πλάσμα κάπου ανάμεσα σε gremlin, ξωτικό, δαίμονα και μπισκοτάκι. Πρωτοεμφανίστηκε στο παιδικό εικονογραφημένο The Monsters, αλλά κανείς δεν ήξερε τότε ότι θα γινόταν η πιο ακριβή “χαριτωμενιά” που είδαμε ποτέ. Το 2019, η κινεζική εταιρεία Pop Mart είχε μια φαεινή ιδέα: να βγάλει Labubu σε blind boxes– δηλαδή κουτιά που δεν ξέρεις ποια φιγούρα περιέχουν.
Κι εκεί ξεκίνησε η παράνοια. Γιατί όλοι θέλουμε το σπάνιο. Το “1 στα 72”. Το glitter edition. Το vampire με το hoodie. Το Labubu με το κεφάλι λάχανο. Δεν έχει σημασία τι. Αρκεί να μην είναι το “common” που σου έχει τύχει πέντε φορές και σε κάνει να αισθάνεσαι λιγότερο cool και περισσότερο κάτοχος stock που κανείς δε θέλει. Η Pop Mart έστησε μια ολόκληρη βιομηχανία πάνω στο μυστήριο, την αναμονή, το hype. Με έξυπνο packaging που μοιάζει να βγήκε από εργαστήριο TikTok. Με σειρές που εξαντλούνται σε δευτερόλεπτα και livestreams unboxing που μοιάζουν με οσκαρικών διαστάσεων απονομές. Και με κοινότητες ανταλλαγών που έχουν γίνει πιο ενεργές και εθιστικές κι από το κυνήγι pokemon.
Κάπως έτσι, ένας κόσμος γεμάτος Labubu γεννήθηκε. Από την Dua Lipa μέχρι τη Rosé των Blackpink, κι από τον Beckham μέχρι την κολλητή σου, όλοι ασχολούνται με το τι έτυχαν στο άνοιγμα της σακούλα τους. Όλοι κρατάνε μία Labubu λες και είναι το νέο status symbol. Τόσο, που στην Κίνα, οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 419 εκατομμύρια δολάρια. Και, ναι, μια φιγούρα ύψους 1 μέτρου πωλήθηκε για 170.000 δολάρια. Ή, τρεις ζωές ενοίκιο και το ρεύμα και τα κοινόχρηστα μπόνους.
@joyceful_tingles Purrrr I pulled a secret 🤫 @POP MART US #asmr #labubuthemonsters #labubuunboxing #popmart #labubu #satisfying #fyp ♬ original sound – Joyceful Tingles
Γιατί όμως το θέλουμε τόσο πολύ;
1) Είναι ugly-cute
2) Είναι τυχαίο – η τύχη παίζει ρόλο, όπως και στον έρωτα.
3) Είναι σπάνιο – το μυαλό μας συνδέει την έλλειψη με αξία.
4) Είναι κοινότητα – αν έχεις κι εσύ Labubu, είσαι in.
5) Κυκλοφορεί σε συλλεκτικές σειρές που εξαφανίζονται σε λίγα λεπτά.
6) Υπάρχει ολόκληρη αγορά resellers, που δίνουν τρελά ποσά για μια σπάνια labubu
7) Και γιατί – κακά τα ψέματα – το marketing της Pop Mart είναι τόσο καλό, που μπορεί να πείσει ακόμα κι αυτόν που λέει “δε θα ξαναψωνίσω τίποτα φέτος”.
Και φυσικά, υπάρχει και η σκοτεινή πλευρά
Μερικοί αγοράζουν bots (από το “robots”, που είναι μικρά προγράμματα υπολογιστή που έχουν έναν συγκεκριμένο σκοπό: να κάνουν μια δουλειά γρήγορα και αυτόματα, χωρίς να περιμένουν ή να διστάζουν όπως εμείς οι κοινοί θνητοί), για να προλάβουν τις νέες συλλεκτικές φιγούρες, πριν καν βγουν στην αγορά. Άλλοι τσακώνονται με τους πωλητές στα Pop Mart stands. Μάλιστα η εταιρεία σταμάτησε τις φυσικές πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο για να γλιτώσει τον πανικό, τις ουρές και τους τσακωμούς μεταξύ πελατών. Και κάπου εκεί ξεκινά το κατρακύλισμα: unboxing που καταλήγουν σε νεύρα, κλάμα και overdraft.
@love.animals667 Everyone’s flaunting Labubu,and here’s me -proud Lafufu owner #funnyideos #foryou #PopMart #Labubu #cute #labubuunboxing #lafufuunboxing ♬ original sound – love.animals667
Ναι, η τρέλα με τα Labubu είναι όντως κολλητική. Ναι, είναι χαριτωμένα. Ναι, τα θέλεις όλα. Αλλά όχι, δε χρειάζεται να τα αποκτήσεις όλα ρε αδερφέ. Αν νιώθεις ότι σου κλείνουν το μάτι, πάρε ένα. Να το έχεις, να το δείχνεις, να το κρεμάσεις στην τσάντα σου (Χριστέ μου αυτός ο εφιάλτης!) και να λες «κι εγώ πέρασα αυτή τη labubu φάση». Μέχρι εκεί όμως. Κάπου υπάρχουν και όρια. Μην ξυπνήσεις ένα πρωί, δεις 20 φιγούρες στο ράφι σου, χιλιάδες ευρώ χρεωμένα στην πιστωτική σου κάρτα, και πεις «πότε συνέβη αυτό;». Γιατί συμβαίνει. Ε, έχω να σου πω, ότι έγινε ύπουλα, σιγά-σιγά, κουτάκι-κουτάκι που έκανες κλικ όταν τα αγόραζες, Labubu-labubu δηλαδή….
@nataliexxxreynolds I’m never buying a labubu again… #fyp #labubu ♬ original sound – Natalie Reynolds
Και μια προειδοποίηση: Lafufu is NOT Labubu
Πριν παραγγείλεις από περίεργο site ή αγοράσεις τη μοναδική ευκαιρία, στο marketplace, κοίτα καλά. Τα Lafufu είναι απομιμήσεις που μοιάζουν με Labubu όπως η μαργαρίνη μοιάζει με βούτυρο! Συχνά δεν έχουν αυθεντικό QR code, οι λεπτομέρειες είναι πρόχειρες και το αποτέλεσμα θυμίζει Labubu που πέρασε δύσκολο βράδυ.
Καλό labubuκαλοκαίρι σε όλους.
(ΥΓ: Το labubuτραγουδάκι στο τέλος, είναι εθιστικό σε προειδοποιώ)