elegxos

H συναισθηματική ισορροπία είναι το μυστικό για την ευτυχία, λένε οι ειδικοί. Ως ενήλικες έχουμε μάθει ότι είμαστε υποχρεωμένοι να διατηρούμε την ψυχραιμία μας και να μην αφήνουμε τα συναισθήματά μας να μας παρασύρουν. Ωστόσο, είναι σίγουρα απολύτως φυσιολογικό να αισθανόμαστε κύματα θυμού, όταν για παράδειγμα στη δουλειά μας βλέπουμε ότι καθημερινά μας αδικούν ή όταν κάποιος στο δρόμο είναι αδικαιολόγητα αγενής απέναντί μας.

Μήπως λοιπόν κι εσύ δυσκολεύεσαι να διατηρήσεις τη συναισθηματική σου «ομοιόσταση» και επιτρέπεις ανεξέλεγκτα, κάθε φορά στα συναισθήματά σου να φτάσουν σε ένα «σημείο βρασμού»; Πάμε να δούμε κάποιους τρόπους που θα μας βοηθήσουν να διαχειριζόμαστε αποτελεσματικότερα τα συναισθήματά μας και που θα μας προσφέρουν μια «σανίδα» σωτηρίας σε αυτές τις ζόρικες στιγμές μες στη μέρα μας.

 

1. Παρατήρησε πώς βιώνεις τα συναισθήματά σου

Κάθε φορά που νιώθεις φόβο, άγχος, θυμό ή στενοχώρια για κάτι, παρατήρησε πώς και πού αυτό εκδηλώνεται στο σώμα σου. Με λίγα λόγια, παρατήρησε τις σωματικές σου αντιδράσεις, πρόσεξε πού νιώθεις ενοχλήσεις (στο κεφάλι, στο στομάχι, στα πόδια), αν έχεις εφίδρωση ή τρέμουλο ή αν χάνεις τη φωνή σου και μπερδεύεις τα λόγια σου. Με αυτό τον τρόπο, θα έχεις μια καλή επίγνωση του τι σου συμβαίνει, αλλά το σημαντικότερο που θα κερδίσεις είναι η απόσταση από τον εαυτό σου και την κατάσταση, αλλά και η οπτική ενός πιο αντικειμενικού παρατηρητή.

 

2. Δώσε όνομα σε αυτό που νιώθεις

Όταν βρισκόμαστε σε μια συνθήκη κατά την οποία αρχίζουν να πυροδοτούνται συναισθήματα -ακόμα και στην περίπτωση των θετικών συναισθημάτων-, μπορούμε να κάνουμε την αυτοπαρατήρησή μας και να δώσουμε όνομα στο συγκεκριμένο συναίσθημα. Είναι χαρά και ενθουσιασμός, είναι απογοήτευση, είναι ένα ανεξήγητο αίσθημα δειλίας ή μήπως ένα γενικό και απροσδιόριστο άγχος; Τι από όλα αυτά είναι; Ό,τι και να είναι πάντως, μετά από αυτή τη διαδικασία, αποδυναμώνεται η έντασή του και επανέρχεται ο έλεγχος σε εμάς.

 

3. Αναπλαισίωσε το γεγονός

Απλά φτιάξε μια διαφορετική αφήγηση, μια διαφορετική ιστορία. Βάλε ένα διαφορετικό κάδρο, πιο φωτεινό, πιο ανοιχτόχρωμο, στην αγαπημένη σου φωτογραφία που είχες βγάλει με την παρέα σου, πέρσι το καλοκαίρι. Πες ότι ο συνάδελφος που σου μίλησε απότομα, ίσως να είχε αντιμετωπίσει πριν έρθει στο γραφείο ένα σοβαρό οικογενειακό θέμα. Δώσε μια άλλη ερμηνεία στα ενοχλητικά για εσένα γεγονότα, η οποία θα σε σου προσφέρει τη γαλήνη και την ισορροπία που επιζητείς. Δες την όμορφη πλευρά σε ό,τι σε στεναχωρεί.

 

4. Βρες το μήνυμα που σου φέρνει το συναίσθημα

Πρόκειται για μια διαδικασία που ιδανικά θα γινόταν επί τόπου, τη στιγμή που βιώνουμε το συναίσθημα. Ωστόσο, όλοι καταλαβαίνουμε ότι ίσως πρόκειται για μια χρονοβόρα διαδικασία ενδοσκόπησης, η οποία μπορεί να γίνεται ανά τακτά διαστήματα. Εκείνα τα λεπτά μες στη μέρα, που απλά πίνεις τον καφέ σου και έχεις το χρόνο και την πνευματική διαύγεια να σκεφτείς; Είναι μια καλή ευκαιρία για ενδοσκόπηση.  Για παράδειγμα, εάν ακούσεις κάποιον στο πανεπιστήμιο, να σε σχολιάζει αρνητικά, γιατί εκείνη τη στιγμή στενοχωριέσαι τόσο πολύ; Τι σε ενόχλησε περισσότερο από όλα σε αυτό το σχόλιο; Mήπως «διψάς» για επιβεβαίωση και θετική κριτική από όλους; Μήπως πιάνεις τον εαυτό σου να μην αντέχει ούτε στην ιδέα μιας ατνητικής ανατροφοδότησης από άτομα πολύ κοντινά σου, για τα οποία είσαι σίγουρος ότι σε αγαπάνε πολύ;

 

Άλλωστε, οι έρευνες συμφωνούν στο γεγονός ότι ο τρόπος που επιλέγουμε να αντιδράσουμε σε μια κρίσιμη κατάσταση, καθορίζει και την ικανότητά μας να την ξεπεράσουμε. Επομένως, δεν είναι αρκετά άδικο να παραδίδουμε καθημερινά τη χαρά μας, το κέφι μας και τον ενθουσιασμό μας, σε τρίτους, οι οποίοι για τους δικούς τους λόγους, απρόσεκτα εμπλέκονται στη ζωή μας; Aς προσπαθήσουμε λοιπόν να είμαστε εμείς κυρίαρχοι των συναισθημάτων μας και της συναισθηματικής μας κατάστασης, ας μάθουμε απ’ αυτά κι ας μην τα αρνούμαστε, άλλωστε είναι κομμάτι μας.

 

 

Θέλουμε και τη δική σου άποψη!

Στείλε το άρθρο σου στο info@pillowfights.gr και μπες στη μεγαλύτερη αρθρογραφική ομάδα!

Μάθε περισσότερα ΕΔΩ!

 

Συντάκτης: Ειρήνη Μακρινού
Επιμέλεια κειμένου: Ζηνοβία Τσαρτσίδου