Article of the day: Η Ελένη Σωτηροπούλου μάς μιλά για αδιαφορία που φέρνει καψούρα. Δες εδώ!

r780

Τα καρδιαγγειακά νοσήματα τα τελευταία χρόνια έχουν παρατηρήσει ολοένα και περισσότερη αύξηση στον «δυτικό κόσμο». Η διατροφή σε συνδυασμό με τον τρόπο ζωής και το στρες έχουν θέσει τα θεμέλια για υψηλά ποσοστά κινδύνου τόσο στους άντρες αλλά και με το ποσοστό των γυναικών να αυξάνεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Μία από τις καρδιαγγειακές νόσους που είναι πολύ συχνή, είναι η αρτηριακής πίεση. Υπάρχουν βέβαια κάποιες τροφές και φυσικά προϊόντα, που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση αυτής και στην ρύθμισή της.

Τα φρούτα, για παράδειγμα, είναι χαρακτηριστικό της κατηγορίας. Οι φράουλες, τα μούρα, οι μπανάνες και τα ακτινίδια είναι κάποια από τα φρούτα τα οποία βοηθούν στην υπέρταση. Η αντιοξειδωτική τους χρήση μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της πίεσης αλλά και στην παροχή βιταμινών στον οργανισμό μας. Δε στέκονται όμως εκεί μόνα τους, αφού και ορισμένα λουλούδια και φυτά λειτουργούν ευεργετικά, πολλές φορές με δύναμη που ούτε καν αναμέναμε. Συγκεκριμένα ο ιβίσκος βοηθά στη μείωση της υπέρτασης με τη μορφή του τσαγιού. Με την καθημερινή κατανάλωση λοιπόν ενός τσαγιού από ιβίσκο, μειώνεται σταδιακά η αρτηριακή πίεση. Και τα οφέλη δε σταματούν εκεί, καθώς έχει κι άλλες σημαντικές επιδράσεις στον οργανισμό μας, όπως τη μείωσης της κακής χοληστερόλης και την αντιοξειδωτική του χρήση. Κι όλα αυτά στη μορφή ενός απολαυστικότατου ροφήματος. Τι καλύτερο;

Τροφές πλούσιες σε κάλιο, όπως τα δημητριακά, τα όσπρια και τα λαχανικά, μπορούν επίσης να προστατέψουν από την υπέρταση. Στους περισσότερους ανθρώπους που καταναλώνουν υψηλά ποσοστά καλίου, συναντούμε φυσιολογικές τιμές πίεσης. Γιατί να μην προτιμήσουμε λοιπόν μια μπανάνα για σνακ αντί για ένα τοστ; Γιατί να μην αντικαταστήσουμε το ψωμί που έχουμε για συνοδευτικό, με μια ωραιότατη ψητή πατάτα; Ή, γιατί να μην προσθέσουμε λίγο σπανάκι στο σάντουιτς που παίρνουμε στη δουλειά, που και γεύση θα δώσει και τελικά θα μας βοηθήσει; Τα οφέλη βέβαια από το κάλιο θα τα δούμε πιο έντονα, όταν υπάρχει μια καλή ισορροπία με το νάτριο στον οργανισμό μας. Έτσι διατηρείται η πίεση στα επιθυμητά της επίπεδα.

Και για να προλάβουμε όσους λίγο δυσανασχέτησαν, να ξεκαθαρίσουμε ότι κανείς δε μιλάει για μια διατροφή βασισμένη αποκλειστικά σε φρούτα και λαχανικά. Τα ψάρια είναι εξαιρετικά πλούσια σε Ω3 λιπαρά οξέα, που είναι παρά πολύ χρήσιμα για τη μείωση των φλεγμονών και ταυτόχρονα τη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Τα Ω3 είναι παρά πολύ σημαντικά για τη γενικότερη καλή υγεία του οργανισμού, για όσους όμως δεν είναι φαν των θαλασσινών, να πούμε ότι πολύ συχνά όσοι έχουν έλλειψη, τα λαμβάνουν σαν συμπλήρωμα διατροφής μαζί με βιταμίνες.

Πάμε και σε ένα tip μαγειρέματος, ανεξαρτήτως του φαγητού που βρίσκεται στην κατσαρόλα μας; Ας βάλουμε λίγο λιγότερο αλάτι. Πολύ συχνά ακούμε το «μην τρως πολύ αλάτι θα ανεβάσεις πίεση» και ιδιαίτερα προς μεγαλύτερους ανθρώπους ηλικιακά, να ξεκαθαρίσουμε λοιπόν πως δεν πρόκειται για αστικό μύθο. Το αλάτι όντως ανεβάζει την αρτηριακή πίεση και περιέχεται ήδη σε όλα τα τρόφιμα. Με την καθημερινή αύξησή του μέσα από τα φαγητά, ή ακόμη πιο πολύ από τα επεξεργασμένα τρόφιμα με συντηρητικά, η ποσότητα αυτή του αλατιού είναι υπερβολική και δημιουργεί αύξηση της πίεσης. Και για όσους φοβούνται πως «δηλαδή θα τα τρώμε άνοστα;», η απάντηση είναι όχι. Μιλάμε για μείωση που λειτουργεί πάνω κάτω με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί και η ζάχαρη στον καφέ. Την πρώτη εβδομάδα ίσως σε παιδέψει, αλλά άπαξ και το μάθεις το αγαπάς κι έπειτα όχι απλά δεν το ζητάς, μα συχνά ούτε που το ανέχεσαι, αφού ξαφνικά η παραπάνω ποσότητα σου φαίνεται πως κάνει το φαγητό αλμυρό. Επίσης υπάρχουν κι άλλα πράγματα για να «νοστιμίσεις» το (ήδη νόστιμο) φαΐ σου.

Τα λεμόνια ας πούμε, που εκτός των άλλων είναι πηγή καλίου και σημαντικών βιταμινών όπως είναι η βιταμίνη C. Είναι ευρέως διαδεδομένο από χρόνια, ότι λίγο λεμόνι μέσα στο νερό μας κάθε μέρα έχει αντιοξειδωτικές χρήσεις αλλά και ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση. Λίγο λεμόνι στο φαγητό τώρα, προσθέτει και τη γεύση που ίσως να ένιωθες να σου λείπει. Συνεπώς, ένα λεμόνι την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα.

Και τι ταιριάζει καλύτερα μετά από ένα καλό γεύμα; Λίγη σοκολάτα φυσικά. Η πιο νόστιμη τροφή της λίστας για πολλούς μάλλον θα είναι αυτή. Η μαύρη σοκολάτα, συνεπώς το κακάο, από έρευνες έχει φανεί πως μειώνει την αρτηριακή πίεση σε υπερτασικούς ανθρώπους και ταυτόχρονα και την κακή χοληστερόλη. Φαίνεται επίσης να βοηθάει και σε άλλες καρδιαγγειακές νόσους. Με προσοχή όμως πάντα, η υπερβολική κατανάλωση μπορεί να φανεί επιβλαβής και όχι ωφέλιμη όπως είναι το ζητούμενο.

Η μεσογειακή διατροφή είναι από τις καλύτερες και πιο υγιεινές διατροφές στον κόσμο. Ένας από τους πιο σημαντικούς λόγους που έχουν αρχίσει και αυξάνονται τα ποσοστά καρδιαγγειακών νοσημάτων και στη χώρα μας είναι η εγκατάλειψη της μεσογειακής μας διατροφής. Γι’ αυτό ας γυρίσουμε λίγο στα φαγητά της μαμάς και της γιαγιάς· πλούσια σε ελαιόλαδο, λαχανικά και φρούτα, τα πιο αγνά υλικά του κόσμου. Και καλή μας όρεξη!

 

Συντάκτης: Ειρήνη Χριστοδούλου
Επιμέλεια κειμένου: Μαρία Ρουσσάκη