Ίσως έχουμε ζηλέψει την τόσο προβεβλημένη και φαινομενικά ιδανική ζωή των βασιλικών οικογενειών. Φανταζόμαστε μια ζωή εύκολη με πολύ χρήμα, δόξα κι έναν λαό που σε λατρεύει. Και ποιος μπορεί να ξεχάσει τι συνέβαινε όταν η Πριγκίπισσα Νταϊάνα συναναστρεφόταν με τους απλούς πολίτες! Ή αν το ξέχασε, μπορεί να το θυμηθεί ξανά βλέποντας πώς συμπεριφέρονται στην πλέον Πριγκίπισσα Κέιτ. Όλ’ αυτά, σίγουρα είναι πολύ λαμπερά, τόσο που θαμπώνεσαι και δε βλέπεις τι γίνεται όταν το παλάτι μετατρέπεται σε φυλακή κι εσύ νιώθεις εγκλωβισμένος. Αυστηρά πρωτόκολλα, απρόσωπες σχέσεις και μίσος καλά κρυμμένο, συμμετέχουν συνθέτοντας ένα χρυσό περιτύλιγμα που μέσα του εγκλωβίζονται κανόνες και στερεότυπα. Κι αν ξέχασες την αρχή της Πριγκίπισσας Νταϊάνα, σίγουρα θυμάσαι το τέλος της.

Βέβαια, τώρα πιάνουμε ένα άλλο μέλος της οικογένειας ο οποίος με τα σκάνδαλα που δημιουργούσε τάραζε τα ήρεμα νερά της βασιλικής οικογένειας της Αγγλίας. Ο λόγος για τον πρίγκιπα Χάρη και το νέο του βιβλίο που είναι αυτοβιογραφία του. Το βιβλίο κατάφερε να κάνει αυτό που κι ο συγγραφέας του επιθυμούσε: να χάσουν όλοι τον ύπνο τους στο παλάτι. Ορισμένα γεγονότα, η αλήθεια είναι πως μοιάζουν τόσο σοκαριστικά, που σε κάνουν ν’ αμφιβάλεις για το τι είναι ψέμα και τι είναι αλήθεια στη βασιλική ζωή. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν παράλογοι κι αυστηροί κανόνες όπως κι αντίστοιχες απαιτήσεις, όμως δε γνωρίζαμε για ρεζέρβες. Ο Πρίγκιπας Χάρι, είναι ένα παιδί  “Plan B”. Τι σημαίνει αυτό; Αυτό που δε θέλει ν’ ακούσει κάθε παιδί. Ότι ήρθε στον κόσμο σαν ένα εναλλακτικό σχέδιο σε περίπτωση που κάτι πάθει ο αδελφός του. Κι ίσως αυτό να εξηγεί πολλά για τη συμπεριφορά του.

Από τον τίτλο του βιβλίου και μόνο, το οποίο ονομάζεται «Ρεζέρβα» καταλαβαίνεις ότι ανέκαθεν θεωρούσε ότι αποτελούσε σκιά του αδερφού του. Στην αρχή του βιβλίου, ο Δούκας του Σάσεξ θυμάται τους πολλούς τρόπους με τους οποίους, από νεαρή ηλικία, τέθηκε δεύτερος μετά τον αδελφό του, πρίγκιπα Γουίλιαμ, διάδοχο του βρετανικού θρόνου. Θυμάται ότι όταν αυτός κι ο Ουίλιαμ ήταν παιδιά, μοιράζονταν ένα δωμάτιο στο Balmoral Castle στη Σκωτία, όπου η οικογένεια περνούσε συχνά τα καλοκαίρια της. Η πλευρά του δωματίου του Ουίλιαμ ήταν μεγαλύτερη κι είχε ένα «όμορφο παράθυρο που έβλεπε στην αυλή, το σιντριβάνι, το χάλκινο άγαλμα που υπήρχε σε αυτό», γράφει ο Χάρι. «Το μισό μου δωμάτιο ήταν πολύ μικρότερο. Λιγότερο πολυτελές. Ποτέ δε ρώτησα γιατί. Δε με ένοιαζε. Αλλά επίσης δε χρειαζόταν να ρωτήσω.» Αυτό είναι ένα μόνο απόσπασμα το οποίο αναφέρει τις υλικές διακρίσεις που μπορεί να είχαν τ’ αδέρφια μεταξύ τους, σε έναν κόσμο που θα μπορούσε ξεκάθαρα να τους προσφέρει τα πάντα.

Αυτό που σοκάρει, περισσότερο, είναι αυτό που αναφέρει στη συνέχεια. «Ήμουν η σκιά, το στήριγμα, το Plan B. Με έφερναν στον κόσμο σε περίπτωση που συνέβαινε κάτι στον Willy. Με κάλεσαν να παράσχω ρεζέρβα, αντιπερισπασμό, εκτροπή κι αν χρειαζόταν, ανταλλακτικό. Νεφρό ίσως. Μετάγγιση αίματος. Μυελό των οστών. Όλ’ αυτά μου κατέστησαν ξεκάθαρα από την αρχή του ταξιδιού της ζωής κι ενισχύονταν τακτικά στη συνέχεια.» Φανταστείτε ένα παιδί να μεγαλώνει ξέροντας πως δεν είναι απόκτημα αγάπης μεταξύ δύο ανθρώπων αλλά ένα εργοστάσιο παραγωγής οργάνων. Πόση πίκρα κι αγανάκτηση μπορεί να κρύβει ο ψυχισμός του; Κι ίσως όλ’ αυτά που κατά καιρούς έρχονταν στο φως της δημοσιότητας για τα σκάνδαλα και την άτακτη ζωή του πρίγκιπα, να είναι απλώς αντίδραση σε όλα αυτά που έκρυβε μέσα του.

Το άκουσμα αυτής της ιστορίας μου θύμισε την ταινία «Η αδερφή μου και εγώ» όπου η πρωταγωνίστρια ήθελε να μηνύσει τους γονείς της γιατί την έφεραν στον κόσμο απλώς για να σώσει την αδερφή της και την είχαν υποβάλλει σε μια σειρά επεμβάσεων χωρίς αυτή να είναι πλήρως σύμφωνη. Το στόρι φαινομενικά μπορεί να είναι άσχετο με την υπόθεση, αλλά μπορείς να καταλάβεις την πίκρα που έχει κάθε παιδί που έρχεται στον κόσμο ως πειραματόζωο και ρεζέρβα νεφρών, πέραν του ότι κάθε άνθρωπος είναι υπεύθυνος ν’ αποφασίζει ο ίδιος για το σώμα του. Όπως και στην ταινία, η επανάσταση της κοπέλας για να ζήσει τη ζωή της ήταν η μήνυση προς τους γονείς της, έτσι κι η επανάσταση του Χάρι να είναι να κόψει αυτούς τους δεσμούς που τον καταπίεζαν και τον κρατούσαν αιχμάλωτο σε μια ζωή που δεν είχε επιλέξει και να τα βγάλει όλα στο φως. Κι όποιος αντέξει.

 

Πηγή φωτογραφίας

Συντάκτης: Βαρβάρα Αθανασίου
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου