Έχει έρθει η ώρα να αγοράσουμε αυτοκίνητο, το έχουμε πάρει απόφαση. Ρίχνουμε μια ματιά στα καινούρια μοντέλα που κυκλοφορούν και συνειδητοποιούμε ότι οι τιμές τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει και ξεφεύγουν, οπότε προκειμένου να καλύψουμε τις ανάγκες μας βγαίνουμε σεργιάνι στην αγορά των μεταχειρισμένων.

Η αλήθεια είναι ότι σε αυτή την αγορά θα βρούμε σχεδόν τα πάντα. Μεγάλη ποικιλία σε μοντέλα, κυβικά, τιμές, παλαιότητα, όλα αγοράζονται κι όλα πωλούνται. Αν η τελική μας απόφαση είναι να στραφούμε προς την αγορά μεταχειρισμένου, δύο είναι οι δρόμοι που ανοίγονται μπροστά μας. Ο ένας είναι η αγορά από ιδιώτη κι ο άλλος ν’ απευθυνθούμε σε μια επιχείρηση εμπορίας αυτοκινήτων -οι λεγόμενες μάντρες που λέγαμε παλιά.

Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν κάποιες παράμετροι που θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψιν πριν καταλήξουμε στο αυτοκίνητο που θ’ αγοράσουμε. Είναι μια απόφαση που δεν πρέπει να ληφθεί επιπόλαια, γιατί η αλήθεια είναι ότι πολλοί την έχουν πατήσει, καθώς βιάστηκαν και δεν εξέτασαν εξονυχιστικά όλες τις παραμέτρους που διέπουν τη διαδικασία αγοράς ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Παρακάτω θα παραθέσουμε 7 πράγματα που θα πρέπει να προσέξουμε πριν καταλήξουμε στην τελική μας επιλογή.

1. Τα συνοδευτικά έγγραφα του αυτοκινήτου

Βεβαιωνόμαστε αρχικά ότι το όχημα διαθέτει την απαραίτητη άδεια κυκλοφορίας. Σε δεύτερη φάση, ελέγχουμε αν τα τέλη κυκλοφορίας είναι πληρωμένα, αν το όχημα έχει περάσει ΚΤΕΟ κι αν διαθέτει κάρτα καυσαερίων. Τα παραπάνω είναι σημαντικά στοιχεία, καθώς το κόστος τους μπορεί να επιβαρύνει σημαντικά τον υποψήφιο αγοραστή σε περίπτωση που δεν έχουν ήδη τακτοποιηθεί.

2. Βιβλίο service

Κάθε αυτοκίνητο διαθέτει το επονομαζόμενο βιβλίο σέρβις στ’ οποίο αναγράφονται όλες οι εργασίες συντήρησης που εκτελούνται κατά τη διάρκεια ζωής του οχήματος. Χρήσιμο θα ήταν να υπάρχει πλήρης καταγραφή των αλλαγών κι εργασιών που έχουν γίνει καθώς αυτός είναι ο πλέον αποτελεσματικός τρόπος να εκτιμήσουμε, αν τα χιλιόμετρα που αναγράφονται στο κοντέρ ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Αποτελεί επίσης ένα μέτρο εκτίμησης της συνεπούς ή μη συντήρησης του οχήματος.

3. Kάνουμε μία δοκιμαστική βόλτα

Αυτό θα μάς βοηθήσει να νιώσουμε το όχημα στα χέρια μας, να δούμε πως επιταχύνει, πως φρενάρει, να εξοικειωθούμε με τα όργανα του κι ίσως να εντοπίσουμε πιθανές δυσλειτουργίες στο μέτρο των εξειδικευμένων γνώσεων που μπορεί να διαθέτουμε. Φιλική συμβουλή: μην αγοράσετε αυτοκίνητο πριν το οδηγήσετε έστω και για 10 λεπτά.

4. Επίσκεψη σε δικό μας μηχανικό

Μ’ απλά λόγια πηγαίνουμε το αυτοκίνητο σε κάποιον μηχανικό που εμπιστευόμαστε προκειμένου να το ελέγξει και να μάς δώσει μια επαγγελματική γνώμη για την κατάσταση για την οποία βρίσκεται το όχημα. Πολλές αγοραπωλησίες έχουν ακυρωθεί καθώς μετά απ’ την καθιερωμένη επίσκεψη σε μηχανικό, αυτός απέτρεψε τον υποψήφιο αγοραστή από το να προβεί στην αγορά. Ο μηχανικός μπορεί να διαπιστώσει αν το όχημα έχει τρακάρει στο παρελθόν, αν έχει πέσει μπογιά, αν έχει ξαναβαφτεί ή ποια τμήματα μπορεί στο άμεσο μέλλον να χρειαστούν αλλαγή όπως η κατάσταση των ελαστικών και πολλά άλλα.

5. Εσωτερικός έλεγχος του αυτοκινήτου

Δε χρειάζονται εξειδικευμένες μηχανικές γνώσεις για να διαπιστώσουμε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το εσωτερικό του οχήματος. Φθαρμένα καθίσματα, φθαρμένα εσωτερικά όργανα, δυσάρεστες οσμές δείχνουν έναν όχημα που δεν έχει λάβει ιδιαίτερη φροντίδα και αυτό δείχνει αρκετά για το ιστορικό του, ενώ μπορεί να μάς δείξει κι αν τα χιλιόμετρά του είναι πραγματικά.

6. Εκτός απ’ τα χρήματα που θα δαπανήσουμε για την αγορά του οχήματος, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και τα μελλοντικά έξοδα που θα προκύψουν

Για παράδειγμα, μηχανικά μέρη που θα πρέπει στο άμεσο μάλλον ν’ αλλαχθούν, αλλαγή ελαστικών καθώς ο χρόνος είναι αμείλικτος και το αυτοκίνητο θα πρέπει να συντηρείται σωστά προκειμένου να διατηρήσει την αξιοπιστία του.

7. Το άτομο που θ’ αγοράσουμε το αυτοκίνητο να φαίνεται αξιόπιστο

Ο τελευταίος παράγοντας που ίσως θα έπρεπε να αξιολογήσουμε είναι καθαρά υποκειμενικός. Σε περίπτωση που έχουμε απευθυνθεί σε ιδιώτη, μεγάλο ρόλο παίζει κι ο άνθρωπος που έχουμε απέναντι μας. Αν κάτι δε μάς πάει καλά, αν πιστεύουμε ότι επιχειρεί να μάς ξεγελάσει, αν βιάζεται υπερβολικά να ολοκληρωθεί η συναλλαγή, τότε ίσως θα έπρεπε να το ξανασκεφτούμε καθώς πολλές φορές το ένστικτο μας, μάς οδηγεί σ’ ασφαλή μονοπάτια.

Ότι κι αν επιλέξουμε καλό θα ήταν να μη βιαστούμε και να εξετάσουμε τ’ όχημα απ’ όλες τις πλευρές. Μία κακή επιλογή μπορεί να μάς στοιχίσει τόσο οικονομικά όσο και ψυχολογικά και συν τοις άλλοις οι εποχές που ζούμε δε σηκώνουν τέτοιου τύπου κακές επιλογές. Αυτοκίνητα πάντα θα πωλούνται κι είναι στο χέρι μας να ελαχιστοποιήσουμε το ρίσκο και να κάνουμε την καλύτερη δυνατή επιλογή.

Συντάκτης: Νίκος Δούκας
Επιμέλεια κειμένου: Ανδρέας Πετρόπουλος