Article of the day: Η Σίσσυ Γεωργίου μας εξηγεί γιατί ο έρωτας είναι το κερασάκι στην τούρτα κι όχι η τούρτα ολόκληρη. Δες εδώ!

535%cf%858

Όσο εξελίσσονται οι εφαρμογές διαδικτυακών γνωριμιών (dating apps) άλλο τόσο εξελίσσονται κι οι τεχνικές χειραγώγησης κι εξαπάτησης με στόχο την εξασφάλιση της σεξουαλικής συναίνεσης του ατόμου που μπαίνει στο στόχαστρο του κάθε επιτήδειου που μπορεί να τα χρησιμοποιεί ως δεξαμενή ψαρέματος. Η τελευταία τάση ονομαζόμενη ως wokefishing στοχεύει ανθρώπους, οι οποίοι επιθυμούν πριν διεισδύσει κάποιος στο σώμα τους να διεισδύσει στον εγκέφαλό τους. Αυτό έχει αποκωδικοποιηθεί, ώστε με συνειδητότητα και δόλο ν’ αποσπούν ορισμένοι τις κατάλληλες πληροφορίες για τα πιστεύω των θυμάτων τους και να παρουσιάζουν ένα τελείως διαφορετικό ιδεολογικό πλαίσιο απ’ αυτό που έχουν στην πραγματικότητα.

 

 

Κυρίως από το 2020 και μετά, εμφανίζονται στις διάφορες εφαρμογές γνωριμιών άτομα που προσποιούνται ότι είναι πολιτικά και κοινωνικά αφυπνισμένοι για να γοητεύουν ανυποψίαστους ανθρώπους, που στρέφονται προς τα εκεί κι αναζητούν αγάπη. Ο όρος «wakefishing»  χρησιμοποιήθηκε από τη συγγραφέα Serena Smith σ’ ένα πρόσφατο άρθρο για το Vice για να περιγράψει μια κατάσταση όπου κάποιος προσποιείται ότι είναι «αφυπνισμένος» για θέματα που σχετίζονται με την κοινωνική και τη φυλετική δικαιοσύνη με σκοπό να τα χρησιμοποιήσει ως στοιχείο γοητείας και σαγήνης, χωρίς όμως ν’ αποτελούν όντως ιδεολογικά του πρότυπα και πιστεύω.

Ο καταξιωμένος ψυχίατρος και συγγραφέας Gayani DeSilva, MD, εισχωρεί και διαφωτίζει για τη συγκεκριμένη στρατηγική. «Το ξύπνιο ψάρεμα αφορά ένα άτομο που μιλάει σε άλλο άτομο κι αρχίζει να του κάνει ασαφείς ερωτήσεις κοινωνικοπολιτικού περιεχομένου σε μια προσπάθεια να καθορίσει το επίπεδο ενδιαφέροντός του και μετά αντικατοπτρίζει τις απαντήσεις του», λέει στο Health. Μπορεί ο όρος «wakefishing»  να είναι νέος, αλλά δε σημαίνει ότι και το φαινόμενο δεν προϋπήρξε του εντοπισμού του, αναφέρει ο Δρ DeSilva. «Είναι μια εξέλιξη μιας παλιάς πρακτικής χειραγώγησης των άλλων για να επιτευχθεί ένα επιθυμητό αποτέλεσμα -σε αυτή την περίπτωση η συγκατάθεση για σεξουαλική δραστηριότητα. Είναι απλώς μια κλασική χειριστική τακτική μ’ ένα πιασάρικο νέο όνομα.»

Όσο για το πώς μπορείτε να είστε πιο αφυπνισμένοι για τον δήθεν «αφυπνισμένο» και να τον εντοπίσετε, εστιάστε στο να είστε προσεκτικοί εάν ένας άγνωστος φαίνεται να είναι εξαιρετικά συμβατός με τις απόψεις που αντικατοπτρίζουν τις δικές σας. Για να εκμαιεύσετε τις αληθινές τους πεποιθήσεις παίξτε το ίδιο του το παιχνίδι. Πριν αποκαλύψετε τις δικές σας πεποιθήσεις, κάντε εσείς τις ερωτήσεις για διάφορα θέματα. Οι αόριστες απαντήσεις, ή οι αποκρίσεις που επιστρέφουν την ερώτηση σ’ εσάς, καλό είναι να σας χτυπήσουν καμπανάκι ότι πρόκειται για παίχτη της τακτικής αυτής.

Πιο συγκεκριμένα, ρωτήστε για πράγματα που αποκαλύπτουν τις βασικές τους αξίες για την οικογένεια, τι σχέση έχουν με τους γονείς και τ’ αδέρφια τους, πού βλέπουν τον εαυτό τους στο μέλλον. Στη συνέχεια, μπορείτε να σκάψετε λίγο βαθύτερα στις υποτιθέμενες «προοδευτικές» πεποιθήσεις τους. Για παράδειγμα, εάν ένας άνθρωπος ισχυρίζεται ότι ασχολείται αποκλειστικά με τα δικαιώματα των γυναικών ή ότι είναι βαθιά φεμινιστής, ρωτήστε πώς ακριβώς ο ίδιος συνεισφέρει στην πράξη για να υποστηρίξει αυτόν τον σκοπό. Ο σκοπός εδώ δεν είναι απαραιτήτως να πιάσουμε κάποιον στο ψέμα, αλλά να εξοικονομήσουμε χρόνο κι ενέργεια —κι ενδεχομένως αμηχανία και στενοχώρια— μακροπρόθεσμα. Αν συνειδητοποιήσετε ότι έχετε πραγματικά να κάνετε με χειραγωγό, υπάρχει μόνο ένα πράγμα που χρειάζεται να κάνετε έπειτα: να μείνετε μακριά του.

Η ναρκισσιστική κακοποίηση είναι από τα χειρότερα είδη συναισθηματικής κακοποίησης, καθώς δύσκολα εντοπίζεται και δύσκολα επουλώνεται. Γι’  αυτό καλό είναι να ενημερωνόμαστε τακτικά για τις τάσεις χειραγώγησης, έτσι ώστε να μας είναι πιο εύκολο να τις εντοπίσουμε πριν εγκλωβιστούμε στα δίχτυα τους.

 

Θέλουμε και τη δική σου άποψη!

Στείλε το άρθρο σου στο info@pillowfights.gr και μπες στη μεγαλύτερη αρθρογραφική ομάδα!

Μάθε περισσότερα ΕΔΩ!

Συντάκτης: Ευαγγελία Τόλη
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου