Η φίλη της πεντάχρονης κόρης μου έρχεται πλέον συχνά στο σπίτι μας. Καθημερινά θα έλεγα. Παίζουνε πολλές ώρες μαζί. Από τη μια είναι καλό για τη Μυρσίνη μου να έχει παρέα, από την άλλη όμως…

Τον τελευταίο καιρό ακούω συνέχεια να τσακώνονται. Ο βασικότερος λόγος είναι επειδή το άλλο κορίτσι, η Ντόρα, είναι πολύ άτακτο. Πολύ συχνά πάνω στο παιχνίδι μπορεί να σπάσει διάφορα πράγματα, ντρέπομαι όμως να τη μαλώσω. Έτσι, δεν λέω τίποτα και τη μαλώνει η κόρη μου πολύ πιο αυστηρά απ’ ό,τι θα έκανα εγώ. Άλλοτε της μιλάει ήρεμα κι άλλοτε της φωνάζει δυνατά. Την απειλεί πως η ανάρμοστη συμπεριφορά της θα έχει ως συνέπεια να μην την πάρουμε μαζί στη βόλτα. Δεν ακούω την απάντησή της, αλλά μετά ησυχάζουν κάπως.

Μια φορά, η φίλη της κόρης μου είχε ανοίξει τη ντουλάπα μου και είχε φορέσει τα ρούχα και τα παπούτσια μου. Είχε βάλει τα κοσμήματά μου και είχε βάψει τα νύχια της με μανό, που είχε χυθεί και πάνω στο χαλί. Τρελάθηκα όταν τα είδα. Δεν πρόλαβα να θυμώσω μαζί της, γιατί είχε ήδη θυμώσει η κόρη μου. Τη μάλωσε πάρα πολύ άσχημα. Ο καβγάς τους έμοιαζε με λογομαχία ενήλικων, ίσως σαν αυτόν που είχα κάνει εγώ πριν λίγα βράδια με τον σύζυγό μου, όταν κοιμούνταν τα παιδιά.

Εκείνη τη μέρα η Μυρσίνη επέμεινε να πάμε στην παιδική χαρά χωρίς τη Ντόρα. Όσο κι αν της έλεγα ότι δεν είναι σωστό, εκείνη δεν άκουγε τίποτα κι έτσι την αφήσαμε στο δωμάτιό της και κλείσαμε και την πόρτα. Τη λυπήθηκα. Πίστευα πως η Μυρσίνη είναι πολύ σκληρή μαζί της. Στην παιδική χαρά η Μυρσίνη έπαιζε ξένοιαστα με τα άλλα παιδιά. Στο γυρισμό μιλήσαμε λίγο για τη Ντόρα. Είπαμε πως πρέπει να τη συγχωρέσει κι έτσι της αγόρασε μια σοκολάτα.

Η Μυρσίνη μου είπε πως η φίλη της κατάλαβε το λάθος της και δε θα το ξανακάνει.Και πως αν τηρήσει την υπόσχεσή της, εκείνη θα της πάρει κι αύριο γλυκό, γιατί της αρέσουν πολύ, και τα δόντια της Ντόρας έχουν μια μαγική ιδιότητα που δεν τ’ αφήνει να χαλάσουν. Γενικώς οι μαγικές ιδιότητες που έχει η φίλη της κόρης μου… δεν υπάρχουν. Όπως ακριβώς και η ίδια.

Στην αρχή φοβόμουν πως η Μυρσίνη επινόησε τη φανταστική φίλη της επειδή έχει δυσκολίες σε κοινωνικό επίπεδο. Ωστόσο, οι πρόσφατες  έρευνες υποστηρίζουν ακριβώς το αντίθετο. Σε σύγκριση με παιδιά που δεν έχουν φανταστικούς φίλους, τα παιδιά που έχουν, τείνουν να είναι λιγότερο ντροπαλά, να αλληλεπιδρούν περισσότερο γελώντας με τους συνομηλίκους τους, και να τα πηγαίνουν καλύτερα στο να κατανοούν τον τρόπο σκέψης των άλλων. 

Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου στο Όρεγκον, το 65% των παιδιών προσχολικής ηλικίας έχει κατά καιρούς φανταστικούς φίλους που επινοούνται για πολλούς και διάφορους λόγους. Ο πιο συνηθισμένος είναι πως στο φανταστικό αυτό πρόσωπο αναζητούν κάποιον έμπιστο που θα μοιράζονται μαζί του εμπειρίες και μυστικά. Παράλληλα, η παρουσία ενός φανταστικού φίλου βοηθάει το παιδί να κατανοήσει τη διαφορά μεταξύ σωστού και λάθους. Για παράδειγμα, μπορεί να κατηγορεί για τυχόν ζημιές το φανταστικό του φίλο. Αυτό όμως δεσημαίνει πως δεν αντιλαμβάνεται ότι έκανε κάτι κακό.Απλώς δεν είναι ακόμη έτοιμο να αναλάβει την ευθύνη. Δεν είναι λίγες οι φορές που ένας φανταστικός φίλος έρχεται να βοηθήσει το παιδί να διαχειριστεί και περιπτώσεις άγχους, όπως ενδεχομένως ένα διαζύγιο ή ένα νέο αδελφάκι.

Έχει δυο βδομάδες τώρα που η Ντόρα σταμάτησε να έρχεται σπίτι μας. Υποψιάζομαι ότι η Μυρσίνη εγκλιματίστηκε πια στο νέο σχολείο, κι έτσι η Ντόρα δε μας χρειάζεται. Γελάω καμιά φορά με τον αρχικό μου φόβο και διασκεδάζω με τις αντιδράσεις των υπολοίπων γύρω μου όταν τους λέω την ιστορία. Απλώς η Μυρσίνη μας έχει λίγη παραπάνω φαντασία.

Συντάκτης: Ράινα Μελισσηνού