Ξεκινώντας αυτό το άρθρο και πριν αναφέρουμε περισσότερα, θα πρέπει να οριοθετήσουμε την έννοια των millennials και της Gen Alpha. Για τους τύπους, στη γενιά των millennials ανήκουν όσοι έχουν γεννηθεί μεταξύ 1981 έως 1996. Η γενιά των ψυχοσωματικών και του στρες, που γέννησαν την Generation Alpha, στην οποία ανήκουν όσοι έχουν γεννηθεί από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 έως τώρα. Μάλιστα, όταν με το τέλος του Δεκεμβρίου γεννηθούν κι οι τελευταίοι της Alpha γενιάς, θα ολοκληρωθεί η μεγαλύτερη ομάδα παιδιών που έχει υπάρξει ποτέ στον πλανήτη, με τον αριθμό να αγγίζει τα 2 δισ. παιδιά.

Οι κοινωνιολόγοι, μελετώντας το νέο αυτό φρούτο, αποδίδουν λοιπόν μια σοβαρή ευθύνη στην πρώτη γενιά, καθώς ως γονείς κρίνονται για χαοτική διαπαιδαγώγηση, η οποία οδηγεί σε μια σειρά δομικών και ριζικών αρνητικών αλλαγών. Τα παιδιά των millenials, μεγαλώνουν χωρίς ενσυναίσθηση, ενώ έχουν ήδη φορτωθεί ταμπέλες όπως «άγριοι», «αγράμματοι» και «καταδικασμένοι», με έλλειψη γενικών γνώσεων και μη επαφή με την τέχνη, τη λογοτεχνία αλλά και την επαφή με τον φυσικό κόσμο.

Η κουλτούρα με την οποία μεγαλώνουν υφίσταται αντικατάσταση των ζωηρών χρωμάτων με μοτίβα μπεζ, γκρι, άχρωμα, άοσμα, χωρίς προσωπικότητα. Η ανάγκη των millenials να τιθασεύσουν το χάος που παρέλαβαν, τους έκαναν να γίνουν οι γονείς της μελαγχολίας και της ησυχίας, με θλιμμένο γκρι να δεσπόζει στα παιδικά δωμάτια των παιδιών τους. Το cancel, μάλιστα, των έντονων χρωμάτων έχει οδηγήσει τις βιομηχανίες παιδικών και βρεφικών παιχνιδιών να ακολουθήσουν το «ρεύμα» και τις επιλογές των γονιών, με το παράδειγμα της γνωστής εταιρείας Fisher price να έχει αλλάξει χρωματική παλέτα και να ακολουθεί τη neutral λογική των νέων γονιών.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό της γενιάς, είναι η δεξιότητα με την οποία επιδίδονται στις συσκευές τεχνολογίας, ως νέα μέλη της ανθρωπότητας. Οι Gen Alpha, «γεννιούνται» θα έλεγε κάποιος με τα τάμπλετ και τα κινητά στο χέρι, εφόσον από βρεφική σχεδόν ηλικία εκπαιδεύονται στον χειρισμό τους και δεν τα αποχωρίζονται ούτε στις μικρές εξόδους για φαγητό. Αυτό γίνεται με την πλήρη συγκατάθεση των millennials και συχνά αποτελεί κι ένα είδος επιβράβευσης, όπως θα αντιληφθεί ευκόλως κάποιος από την παρακάτω άποψη ενός πατέρα, του Chris Chin, οποίος δήλωσε ότι, «όσο κρατά τους βαθμούς του υψηλούς, τον αφήνω να κάνει ό,τι θέλει και τις περισσότερες φορές επιλέγει να είναι στο iPad». Αξίζει σε αυτό το σημείο να αναφερθεί ότι αναφέρεται στον γιο του Kaven, σταρ του YouTube, που μετρά ήδη μισό εκατομμύριο οπαδούς. Ο Kaven, είναι 8 μόλις χρόνων.

Τους τελευταίους μήνες, οι Gen Alpha αναδείχθηκαν ως ο νεότερος υπερ-κακός του TikTok, με τις προηγούμενες γενιές να είναι σε πλήρη δυσκολία να κατανοήσουν τις προθέσεις τους. Σε ένα άλλο σημείο η έρευνα αναφέρει πως οι έφηβοι αυτής της γενιάς σπαταλούν όλα τους  χρήματα σε προϊόντα, προκειμένου να ομογενοποιηθούν με τους influencers του τικ τοκ. Μπαίνουν στη διαδικασία του υπερκαταναλωτισμού από πολύ μικρή ηλικία, ενώ η άκριτη πίστη τους στα πρόσωπα που ακολουθούν στα σόσιαλ μίντια έχει οδηγήσει σε μια σοβαρή υποβάθμιση της κριτικής σκέψης.

Προφανώς, όλος αυτός ο τρόπος ζωής έχει επηρεάσει και τη σχολική ζωή αυτή της γενιάς καθώς, όπως περιγράφεται, η εξάρτηση από τις τεχνολογικές συσκευές έχει εμποδίσει κατά πολύ την εκμάθηση της ανάγνωσης, όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε δια στόματος δασκάλου: «Τα παιδιά δεν μπορούν να διαβάσουν κι είναι εκτός ελέγχου στο σχολείο εξαιτίας αυτού».

Είναι gen Alpha ο μπαμπούλας; Όχι βέβαια. Κι ακριβώς επειδή μιλάμε για μια φουρνιά ανθρώπων που θα κάνουν τεράστια διαφορά στον πλανήτη, οφείλουμε να κάνουμε μια προσπάθεια να τους καταλάβουμε και να είμαστε δίπλα τους. Ήρθε η στιγμή για τους millenials να πάψουν να κλαίνε πάνω από το χυμένο γάλα και να κάνουν πράξη την αλλαγή την οποία ζήτησαν και δεν έλαβαν από τους δικούς τους γονείς. Να σπάσει ο φαύλος κύκλος, τώρα που πια έχουμε τη γνώση να ξέρουμε πού να τον «χτυπήσουμε».

Συντάκτης: Αμέλια Έβανς
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου