Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά πως είναι τέλειος στην ορθογραφία. Φυσικά υπάρχουν άτομα που η ειδικότητά τους προϋποθέτει τη δεξιότητα αυτή -επιμελητές, καθηγητές και δάσκαλοι, για παράδειγμα. Υπάρχουν κι άλλοι τόσοι όμως άσχετοι με τον κλάδο, που δεν τους ξεφεύγει ούτε μισός τόνος κι άλλοι –δυστυχώς– πολλοί, που μια ζωή θα συνεχίσουν να κάνουν τα ίδια –τραγικά– ορθογραφικά λάθη.

Φυσικά, δε μιλάμε για λέξεις αντικειμενικά δύσκολες, που απαιτούν λίγη παραπάνω εξειδίκευση για να τις συλλαβίζεις πάντα σωστά. Όπως και να το κάνουμε, δεν είναι εύκολο να υπολογίσεις πώς μπορεί να γράφεται μια λέξη που δεν έχεις ξαναδεί ή μάλλον ακούσει. Αυτό είναι φυσικό, βέβαια, ως ένα σημείο∙ δεν μπορούμε όλοι να είμαστε άψογοι στην ορθογραφία, είναι, όμως, μία δεξιότητα την οποία αποκτά κάποιος απ’ τα πολύ πρώτα χρόνια της ζωής του.

Απ’ όταν πήγες δημοτικό άρχισαν τα προβλήματα. Άρχισαν να σου λένε πως όταν θες να γράψεις μια λέξη υπάρχουν πολλά είδη φωνηέντων που μπορείς να χρησιμοποιήσεις κι ακούγονται το ίδιο -για παράδειγμα πρέπει να επιλέξεις αν θα βάλεις στη λέξη -η, -ι, -ει ή -οι. Πολλές οι επιλογές, πολλοί κι οι κανόνες. Προσπαθείς με κάθε δυνατό τρόπο να τους μάθεις, αρχικά προσπαθείς σαν ποιηματάκι, έπειτα, τους γράφεις σε σημειώσεις, μετά σε πληροφορούν πως με το να διαβάζεις βιβλία βελτιώνεται η ορθογραφία σου. Όλα τα δοκίμασες, αλλά τίποτα, ορισμένοι φαίνεται να είναι ανεπίδεκτοι μαθήσεως στο συγκεκριμένο τομέα -ή απλά αδιάφοροι.

Κι εντάξει, εκείνους δεν τους νοιάζει, εμείς όμως, οι ψυχαναγκαστικοί με την ορθογραφία, τι τους φταίμε, να μας βγάζουν τα μάτια έτσι; Δε μας λυπούνται ούτε τόσο; Αναγνωρίζουμε τα ορθογραφικά λάθη με την πρώτη ματιά, πριν καν να διαβάσουμε ολόκληρη την πρόταση μας αποσπά την προσοχή το λάθος, που φωνάζει από μακριά. Είναι αδύνατον να συγκεντρωθείς όταν στο οπτικό σου πεδίο βλέπεις μία ανορθόγραφη λέξη ή μία κραυγαλέα ασυνταξία. Είναι κάτι σαν εμμονή, που όσο βρίσκουμε τροφή, τόσο δεν την ξεπερνάμε.

Και λες και δε μας αρκούσε η ελλιπής ορθογραφική συναίσθηση απ’ τα μαθητικά θρανία, τελευταία αναπτύχθηκε και μια μόδα που οδήγησε στην τελειωτική της καταστροφή. Τα greeklish πλέον έχουν ενσωματωθεί για τα καλά στη ζωή μας και πολύ φοβόμαστε πως δεν πρόκειται να φύγουν. Συνήθως, οι ανορθόγραφοι προτιμούν να γράφουν με αυτό τον τρόπο έτσι ώστε να μην νιώθουν άβολα όταν κάνουν λάθη ή όταν δεν είναι σίγουροι για το πώς μια λέξη πρέπει να γραφτεί. Η λύση αυτή στη ουσία δε διορθώνει καθόλου το πρόβλημα, αλλά αντίθετα το μεγαλώνει. Τα greeklis είναι η πιο χαζή επιλογή, τόσο που οριακά προτιμάμε τα ορθογραφικά σας λάθη απ’ αυτό το χάλι.

Όλα αυτά τα λάθη γίνονται, τελικά, από βαρεμάρα ή αδιαφορία; Αν δεν είσαι σίγουρος για μια λέξη, αντικατάστησέ τη με μια πιο εύκολη, ειδικά ο πλούτος της γλώσσας μας βοηθάει. Στην τελική, μην τη γράψεις καθόλου. Όχι, δεν είναι εντάξει, όχι «σιγά, μωρέ, τι έγινε;». Μας σπάτε τα νεύρα, θα πάθουμε κανέναν κλονισμό και θα σας μείνουμε. Έστω, χρησιμοποιήστε ένα λεξικό πρώτα ή κάντε ένα google search, θα εντυπωσιαστείς απ’ το πόσα διαδικτυακά λεξικά υπάρχουν, διαθέσιμα με το πάτημα ενός κουμπιού και πόσο εύκολα μπορείς να μάθεις κάτι.

Δε φταίμε εμείς που γκρινιάζουμε μετά, όταν εσείς δεν κάνετε τίποτα για να διορθώσετε ένα κείμενό σας. Ειδικά, στα social media. Παιδιά, το ίντερνετ εκθέτει, δίνετε δικαιώματα. Οκ, το δεχόμαστε, δεν είμαστε όλοι τέλειοι σε όλα, αλλά κάντε τον κόπο να περάσετε το κείμενό σας από ορθογραφικό έλεγχο πρώτα -κι αυτό, επίσης, ένα κουμπί υπόθεση είναι.

Η ζωή είναι μια διαρκής εξέλιξη, ποτέ δεν είναι αργά να ανοίξεις πάλι εκείνα τα τετράδια του δημοτικού να θυμηθείς μερικούς απ’ τους σημαντικότερους κανόνες γραμματικής, συντακτικού κι ορθογραφίας ή ακόμη να μελετάς καθημερινά λίγες δύσκολες λέξεις. Δε θέλει πολλή δουλειά, αλλά διάθεση.

Μια καλή ορθογραφία, εξάλλου, σου ανεβάζει την αυτοπεποίθηση. Μην το κάνεις για τους άλλους, μην το κάνεις για μας που κλαίμε με μαύρο δάκρυ, καν’ το για σένα. Α, και μην ξεχνάς πως ένα ανορθόγραφο ερωτικό μήνυμα είναι το απόλυτο ξενέρωμα. Μη χάσουμε και τον έρωτα για δυο απλούς κανόνες, ε;

 

Συντάκτης: Μαριλένα Χατζημιλτή
Επιμέλεια κειμένου: Πωλίνα Πανέρη